lördag 13 oktober 2018

عکس جهانگرد اسرائیلی از مسجد النبی خشم مسلمانان را برانگیخت


عکس جهانگرد اسرائیلی از مسجد النبی خشم مسلمانان را برانگیخت

پس از آن که «بن تزیون» عکس‌های خود با عبارت‌های عبری روی لباس در مسجد النبی عربستان سعودی را روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، آه از نهاد شبکه‌های اجتماعی عربی در آمد. وی تأکید دارد «دست دوستی به سمت شما دراز کرده‌ام».
به گزارش «محبت نیوز» یک اسرئیلی مدتی است از اماکن مقدس جهان اسلام دیدن می‌کند، از جمله‌ مساجد ایران، لبنان، اردن، و عربستان سعودی.
به نقل از تایمز اسرائیل، زمانیکه این جهانگرد یهودی، عکس‌ها و کلیپ‌های ویدئویی اش را روز دوشنبه از خود در مسجد النبی مدینه دومین حرم مقدس جهان اسلام در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، با کامنت‌ها خشمگین کاربران مسلمان روبرو شد و باعث شد روز سه‌شنبه اینستاگرام حساب کاربری او را ببندد. تا سه‌شنبه صبح، ویدئوی او از داخل مسجد النبی بیش از ۳۰۰۰۰ بار بازدید شد و ۳۵۰۰ کامنت گرفت.
به نقل از تایمز اسرائیل، زمانیکه این جهانگرد یهودی، عکس‌ها و کلیپ‌های ویدئویی اش را روز دوشنبه از خود در مسجد النبی مدینه دومین حرم مقدس جهان اسلام در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، با کامنت‌ها خشمگین کاربران مسلمان روبرو شد و باعث شد روز سه‌شنبه اینستاگرام حساب کاربری او را ببندد. تا سه‌شنبه صبح، ویدئوی او از داخل مسجد النبی بیش از ۳۰۰۰۰ بار بازدید شد و ۳۵۰۰ کامنت گرفت.
در مصاحبه‌ی تلفنی روز سه‌شنبه با تایمز اسرائیل، تزیون ۳۱ ساله سفرهای خود را سفر تفریحی توصیف کرد و تأکید کرد که به نیت دوستی وارد می‌شده و برای اسلام و جهان عرب احترام قائل است. وی در مصاحبه تکرار کرد که پیام‌اش احترام به تمام فرهنگ‌ها و ادیان است. گفت برخورد مردمی که در تهران، قم، بیروت، و یا ریاض ملاقات کرده، حتی پس از این که می‌فهمیدند یهودی و اهل اسرائیل است، به شدت دوستانه بوده است.
تزیون گفت «در جهان عرب هیچ کس با تندی و خصومت به من نزدیک نشد». «مردم می‌دیدند که من متفاوت‌ام، کیپا به سر دارم و یا لباس عربی متفاوتی به تن دارم. جلو می‌آمدند و می‌پرسیدند اهل کجایم. می‌گفتم اهل اورشلیم اسرائیل‌ام. و اولین عکس‌العمل‌شان این بود: «به‌به، خوش آمدی».
در یکی از عکس‌هایی که منتشر کرد، داخل مسجد النبی است، لباس سنتی عربی پوشیده و به نام خود که به عبری روی کیفی که تفلین‌اش داخل آن گل‌دوزی شده، اشاره می‌کند.
مسلمانان سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را ابراز کردند و می‌گفتند که غیرمسلمانان اجازه‌ی ورود به اماکن مقدس را ندارند. عده‌ای می‌گفتند که عربستان سعودی به قطری‌ها اجازه‌ی ورود به کشور نمی‌دهد اما ظاهرن دعوایی با یهودیان اسرائیل ندارد.
تزیون، که گاه به گاه در وبلاگ تایمز اسرائیل می‌نویسد، گفت می‌داند که در شبکه‌های اجتماعی گاهی کامنت‌های غیردوستانه می‌گذارند، اما تأکید کرد که اکثریت قاطع مردم عادی وقتی او را می‌دیدند به گرمی او را در آغوش می‌گرفته‌اند. تزیون گفت «با من دست می‌دادند و حال‌ام را می‌پرسیدند».
وی گفت «به من می‌گویند عاشق اسرائیل و عاشق مردم یهود هستند‌». «در بین مردم عادی، ‌نفرت وجود ندارد. دو هفته‌ی پیش در بیروت بودم – هیچ نفرتی وجود ندارد، مردم خیلی صمیمانه برخورد می‌کنند».
وی گفت لباس سنتی عربی که در عربستان سعودی به تن داشته را از اورشلیم خریده است. «به عنوان احترام این کار را کردم، چون می‌دانستم می‌خواهم به مسجد النبی مدینه بروم. البته که با شلوار جین وارد مسجد نمی‌شدم، بی‌احترامی بود».
تزیون هویت یهودی خود را پنهان نمی‌کرد و به گفته‌ی خودش تلاش بسیاری کرده که باعث اهانت به کسی نشود.
«وقتی وارد یک مکان مقدس می‌شوم، با احترام، حفظ حرمت، و عشق به مردم وارد می‌شوم نه با نفرت یا تمسخر و سعی نمی‌کنم به هیچ شکل و فرم و معنایی احترام را زیر پا بگذارم. هرگز مایل به چنین کاری نیستم. من به عنوان دوست پا به این اماکن می‌گذارم».
وی از اعلام محل فعلی خود خودداری کرد اما گفت که از عربستان سعودی چند روز پیش خارج شده و حالا در کشوری است که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارد.
تزیون که در روستو-اون-دان در جنوب روسیه به دنیا آمده و همانجا بزرگ شده (او از خانواده‌یچادنووسکی است اما کارت شناسایی اسرائیلی دارد که گزارشگر این متن رؤیت کرده و در مدارک شناسایی نام کوچک‌اش بن و نام خانوادگی‌اش تزیون است). گفت ترسی از این که عبارات عبری در مدینه در معرض دید بگذارد،‌ نداشته است.
او گفت «هیچ کس در داخل مسجد هیچ آسیبی به من نمی‌رساند. من قصد هیچ بی‌احترامی نداشتم. این تفیلین‌ها را هم توی دست‌ام داشتم. از داخل کیف در نیاورده بودم. وقتی وارد مسجد توی دست‌ام بود. هر جا که می‌روم بعضی از وسایل‌ام را توی این کیف با خودم می‌برم». «هیچ چیزی را پنهان نکرده بودم. مردم می‌دانستند یهودی‌ام».
روی صفحه‌ی فیس‌بوک‌ او عکس‌ها و ویدئوهای بسیاری با مضامین یهودی موجود است از جمله در داخل کنیساها و با خاخام‌ها.
وی افزود عرب‌ها می‌دانند که ابراهیم برای آنها نیز مانند یهودی‌ها یک پدرشاه است. و افزود «ما درباره‌ی صیونیسم حرف نمی‌زنیم، درباره‌ی سیاست حرف نمی‌زنیم، درباره‌ی راه‌حل یک کشوری، و دو کشوری و سه‌کشوری حرف نمی‌زنیم. از این چیزها حرف نمی‌زنیم. وقتی من برای اولین بار با مردم ملاقات می‌کنم، بلافاصله بحث سیاست را نمی‌کشند وسط.
«از موضوع‌های عادی و انسانی حرف می‌زنند: می‌پرسند، حال‌ات چطوره؟ چه کمکی می‌تونم بکنم؟ تا اینجا بهت خوش گذشته؟ هیچ کس نظر من را در مورد امور بین‌المللی نمی‌پرسد».
وی همچنین گفت تا ۱۹ سالگی در روستو-اون-دوان زندگی کرده تا این که پدر و مادرش او را برای تحصیل تجارت و کارآفرینی به کالج بابسون فرستاده‌اند، که در حومه‌ی بستون است. در همانجا با دوستانی از عربستان سعودی آشنا شده که در طول سفر اخیرش میزبان او بوده‌اند.
در ۲۰۱۴، تصمیم گرفته است که به اسرائیل مهاجرت کند. به گفته‌ی خودش «من یهودی‌ام، به هویت یهودی خودم افتخار می‌کنم. همیشه قصدم این بود که به اسرائیل مهاجرت کنم».
سال گذشته تزیون به تهران و شهر قم سفر کرد تا دوستان ایرانی‌اش را ملاقات کند که بعضی یهودی و بعضی مسلمان‌اند و در کالج با آنها آشنا شده است.
او گفت «همیشه محو و مبهوت ایران بوده‌ام. منظورم این است که، بین‌النهرین زادگاه دانش و علوم پزشکی است و همانجایی است که تلمود بابل هم از آنجا آمده است. قوم یهودی هزاران سال آنجا گذرانده‌اند».
به گفته‌ی خودش، سفرهای تزیون به خاورمیانه معمولن در پاییز و زمستان است چون نمی‌خواهد به گرمای هوا بخورد. «دوست دارم دور و بر جشن حنوکا سفر کنم چون پیام حنوکا همرسانی نور است، نور دوستی».
چطور یک اسرائیلی می‌تواند پا به ایران یا عربستان سعودی بگذارد؟

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar