onsdag 25 maj 2016

عارف و لاریجانی: بر سر ریاست مجلس رقابت می‌کنیم

عارف و لاریجانی: بر سر ریاست مجلس رقابت می‌کنیم

  • 3 ساعت پیش
لاریجانی و عارفکپی رایت تصویرتسنیم
Image captionنام علی لاریجانی در فهرست مورد حمایت ائتلاف امید در قم قرار گرفته بود
محمدرضا عارف، نماینده اول تهران و علی لاریجانی، رئیس دوره قبلی مجلس ایران می‌گویند که بر سر ریاست مجلس بین آنها توافقی صورت نگرفته است و آنها هر دو نامزد این پست خواهند شد و تعیین تکلیف را به نمایندگان می‌سپارند.
آقای عارف که از چهره های جناح اصلاح طلب است امروز چهارشنبه ۵ خرداد (۲۵ مه) به خبرگزاری ایسنا گفت که تلاش برای تعامل بی نتیجه مانده است، اما افزود: "رقابت در فضای رفاقت ایرادی ندارد".
او گفت: "هر کسی که برای ریاست انتخاب شود، تنشی ایجاد نخواهد شد... مبنای ما همکاری و رفاقت است و می پذیریم که حرف آخر را مجلس می زند و با هم کار خواهیم کرد".
آقای لاریجانی هم گفت که پیامی رسمی برای مذاکره یا توافق از اصلاح طلبان دریافت نکرده و ترجیح می دهد به ساز و کار انتخاب رئیس مجلس که در ۹ دوره گذاشته برقرار بوده پایبند بماند و انتخاب را به عهده نمایندگان بگذارد.
او احتمال گفت و گو و توافق در مورد سایر اعضای هیئت رئیسه را هم رد کرد.
این در حالی است که آقای عارف در گفت و گو با ایسنا ابراز آمادگی کرده بود که در مورد اعضای هیئت رئیسه با آقای لاریجانی و اصولگرایان میانه رو توافق کند.
آقای عارف همچنین در مورد شائبه دخالت دولت در تعیین اعضای هیئت رئیسه مجلس هشدار داده و از مقامات دولتی خواسته است که در اظهارنظرهای خود مراقب باشند که به این شائبه دامن نزنند.
نخستین جلسه رسمی دوره جدید مجلس ایران قرار است روز شنبه تشکیل شود. اداره جلسه را هیئت رئیسه سنی به عهده خواهد گرفت و انتخاب رئیس و هیئت رئیسه دائم پس از تصویب اعتبارنامه های نمایندگان انجام خواهد شد.

ترکیب مجلس معلوم نیست

آقای عارف گفته است که اگر فراکسیون امید (ائتلاف اصلاح طلبان و میانه روها) اکثریت مجلس را در اختیار بگیرد، خواهد توانست برنامه های خود را بهتر دنبال کند، اما اگر این فراکسیون اکثریت نباشد، آماده تعامل با سایرین خواهد بود.
مسعود پزشکیان، چهره اصلاح طلب دیگری که از تبریز به دور بعدی مجلس راه یافته هم به ایسنا گفته است: "هنوز اطلاعی در مورد گرایش سیاسی منتخبان مجلس دهم ندارم و پیش بینی ترکیب هیئت رئیسه برایم زود و غیرکارشناسی خواهد بود، چون این کار منوط به شناخت از این افراد و آگاهی از دیدگاه های آنهاست".
از ۲۹۰ کرسی مجلس ایران، ۱۲۳ کرسی به فهرست امید و ۸۰ کرسی به فهرست ائتلاف اصولگرایان رسید و دو منتخب در هر دو فهرست حضور داشتند. اما منتخبان ۸۴ کرسی در هیچ یک از دو فهرست نبودند و تمایل آنها به یکی از دو ائتلاف می تواند سرنوشت اکثریت مجلس را تعیین کند.
سرنوشت یکی از کرسی های مجلس ایران با ابطال آرای منتخب سوم اصفهان نامعلوم است و تصمیم گیری در مورد آن به هیئت حل اختلاف میان قوا سپرده شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar