måndag 23 maj 2016

وزیر دفاع ایران: مأمورانی که در سال ۶۱ در لبنان ربوده شدند، در اسارات اسرائیل زنده‌اند

وزیر دفاع ایران: مأمورانی که در سال ۶۱ در لبنان ربوده شدند، در اسارات اسرائیل زنده‌اند

  • 7 ساعت پیش
کپی رایت تصویرDEFAPRESS.IR
Image captionوزیر دفاع ایران، اسرائیل را مسئول سلامت و امنیت چهار مامور ایرانی خوانده است
حسین دهقان، وزیر دفاع ایران گفته است ۴ مأمور ربوده شده ایرانی در سال ۱۳۶۱ در لبنان، زنده و "در اسارت رژیم صهیونیستی هستند".
آقای دهقان امروز سوم خرداد (۲۳ مه) به خبرگزاری دفاع مقدس گفته: "ادعای ما این است که این ها زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند و مدارکی دال بر این موضوع وجود دارد. آنها [اسرائیلی ها] مسئولیت سلامت و امنیت چهار دیپلمات را باید بر عهده بگیرند و هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی دنبال می کنیم تا بتوانیم اینان را آزاد کنیم. دولت این مسئله را پیگیری خواهد کرد."
در نیمه تیرماه سال ۱۳۶۱ هنگامی که مأموران ایرانی راهی محل ماموریت خود در سفارت ایران در بیروت بودند در یک پست بازرسی توسط یک گروه شبه نظامی ربوده شدند.
احمد متوسلیان، وابسته نظامی سفارت ایران که به گفته وزیر دفاع اولین فرمانده نیروهای سپاه در لبنان هم بود، یک روز پیش از بازگشت به ایران ربوده شد.
محسن موسوی کاردار ایران، تقی رستگار مقدم کارمند سفارت و کاظم اخوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سه نفری دیگری بودند که ایران می گوید در سال ۶۱ همراه آقای متوسلیان در بیروت ربوده شدند و اکنون در اسرائیل هستند.
برخی از شخصیت های ایرانی و لبنانی، فالانژها (یک گروه شبه نظامی مسیحی لبنانی) را مسئول این اقدام می دانند.
اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال ۱۳۶۹ (دومین سال ریاست جمهوری اش) به دریافت پیامی خصوصی از جورج بوش پدر، رئیس جمهور وقت آمریکا در جریان کمک ایران به آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان اشاره کرده و از قول رئیس جمهور آمریکا نقل کرده "گروگان‌های ایرانی در دست مارونی‌ها در همان روزهای اول کشته شده‌اند".
از زمان این واقعه تاکنون، ایران به طور رسمی می گوید که مأموران ربوده شده‌اش زنده و در اختیار اسرائیل هستند.
در لبنان، دولت این کشور یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی واقعه تشکیل داده، اما خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران می گوید تاکنون نتیجه ای از بررسی‌های احتمالی این کمیته منتشر نشده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar