tisdag 31 maj 2016

روحانی: در ایران هیچ کس حق ندارد برای پیروان یک مذهب امتیاز قائل شود

روحانی: در ایران هیچ کس حق ندارد برای پیروان یک مذهب امتیاز قائل شود

  • 7 ساعت پیش
کپی رایت تصویرتسنیم
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که برای یک سفر استانی به آذربایجان غربی سفر کرده، در یک سخنرانی در مهاباد گفته "به عنوان رئیس جمهوری و رئیس شورای امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم در ایران اسلامی هیچ کسی حق ندارد، بین مسلمانان و پیرو یک مذهب با مذهبی دیگر امتیازی قایل شود."
آقای روحانی امروز ۱۱ خرداد (۳۱ مه) گفته است: "نباید بین مذاهب و اقوام تبعیض قائل شویم و اصل اساسی در مسئولیت‌ها باید شایستگی باشد و هر کس در هر منطقه‌ای دارای شایستگی بالاتر است باید متناسب با توانایی‌هایش زمینه فعالیت و بالندگی برای او مهیا شود."
او همچنین گفته که وجود تنها یک سفیر سنی در میان سفرای ایران از نظر او کافی نیست. اشاره او به صالح ادیبی، سفیر ایران در ویتنام است.
امروز همچنین یک نماینده سنی مجلس ایران (محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان) برای نخستین بار به عضویت هیئت رئیسه دائم مجلس در آمد.
شهر مهاباد که آقای روحانی در آن سخنرانی می کرد یکی از شهرهای کردنشین و سنی استان آذربایجان غربی است.
رئیس جمهور ایران گفته "برای من کافی نیست که در میان سفرای ما یک سفیر از اهل سنت و کردستان داشته باشیم و یا در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت یک معاون کرد فعالیت کند چرا که برای ما بین ترک، کرد، فارس، بلوچ و عرب و دیگر اقوام مان هیچگونه تفاوتی نباید وجود داشته باشد".
او گفته "قبل از مسئله قومیت همه ایرانی و مسلمان هستیم" و "به ایرانی بودن و مسلمان بودن‌مان افتخار می‌کنیم و مسئله قومیت در مرحله سوم است."
رئیس جمهور ایران تبعیض قومیتی را محکوم کرده و گفته است که در استخدام ها باید دانش و شایستگی و تعهد اصل باشد.
آقای روحانی در این سخنرانی خبر داده که "دستور تأسیس مرکزی برای آموزش زبان کردی در منطقه داده شده" و گفته که "برای اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی در وزارت آموزش و پرورش بحث و بررسی‌های لازم انجام شده است".
اصل‏ پانزدهم قانون اساسی ایران می گوید "‎‎‎‎‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏" اما "استفاده‏ از زبان های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏."
بسیاری از فعالان مدنی و مدافعان حقوق اقلیت ها در ایران می گویند کسانی که زبان مادریشان فارسی نیست از حق تحصیل به زبان مادری محرومند.
مدافعان حقوق بشر همچنین از تبعیض علیه اقلیت های مذهبی و قومی در ایران انتقاد می کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar