tisdag 24 maj 2016

واکنش کاربران به انتخاب جنتی: "میزان ته رای مردم است"

واکنش کاربران به انتخاب جنتی: "میزان ته رای مردم است"

  • 2 ساعت پیش
  •  
  • 1اظهارنظر
انتخاب احمد جنتی به ریاست مجلس خبرگان واکنش‌‌های منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته و در عین حال بار دیگر بحث درست بودن یا غلط بودن شرکت در انتخابات را مطرح کرده است.
بسیاری از کاربران با اشاره به اینکه آقای جنتی کمترین رای را در بین منتخبان تهران در مجلس خبرگان داشته، انتخاب او به ریاست این مجلس را نشانه "دهن کجی" به رأی دهندگان دانسته‌اند. به عنوان مثال رضا در فیس بوک بی‌بی‌سی فارسی نوشته: "انتخاب نفر شانزدهم حوزه تهران که تنها کسی بود که از لیست امید نبود، بدترین توهین و دهن کجی به مردم تهران و ایران بود" و سهند در توییتر نوشته: "آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان شد تا معلوم شه در مجلس شورا میزان رای مردم است در مجلس خبرگان میزان "ته رای" مردم است!"
کپی رایت تصویر
کاربر دیگری نوشته: "انتخاب جنتی، مشت محکم حاکمیت بود بر دهان مردمی که فکر میکردن تو انتخابات مشت محکمی بر دهان حاکمیت زدن." و یک کاربر نوشته است: "هر کی که مردم بیشتر بدشون میاد خامنه‌ای بهش ریاست و قدرت بیشتری میده. #جنتی"
برخی هم با توجه به حضور آقای جنتی در سطوح بالای حاکمیت ایران و شورای نگهبان، انتخاب ریاست مجلس خبرگان را غیر دموکراتیک دانسته‌اند. به عنوان مثال کاربری به طنز نوشته: "آدم خودساخته به جنتی میگن. خودش عضو شورای نگهبانه. خودشم صلاحیت خودشو واسه خبرگان تایید کرده. با رای مردم آخر شد ولی باز تو خبرگان رئیس شد." و مدیار هم نوشته: "بگذریم از شبهه‌هایی که آیا جنتی اصلن رای کافی را برای ورود به مجلس خبرگان کسب کرده بود یا نه؛ او از جایی وارد شد که همه رد صلاحیت شده بودند."
مهسا هم این انتخاب را "انتقام از تهران" بابت رای دادن به لیست امید دانسته و کاربر دیگری به کنایه نوشته "الان دیگه قشنگ معلوم شد میزان رای ملت است. تبریک فراوان به برنده واقعی انتخابات ونقش آفرینان عرصه سیاسی که همانا مردم هستند".

بحث شرکت کردن یا نکردن در انتخابات

برخی از کاربرانی که موافق شرکت در انتخابات نبودند و اعتقاد داشتند رای دادن تاکتیکی به لیست امید راه حل مشکلات ساختاری نظام سیاسی ایران نیست، انتخاب آقای جنتی را دلیل دیگری بر استدلال خودشان برای تحریم انتخابات و اشتباه رای‌دهندگان دانسته‌اند. به عنوان مثال این کاربر نوشته: "قسمت خنده‌دار قضیه: جنتی رییس مجلس خبرگان شد. قسمت تلخ قضیه: اصولا فرقی نمیکنه کی رییس مجلس خبرگان بشه. قسمت تلخ‌تر قضیه: بازم میرن رای میدن." و سامان نوشته: "از نظر من پیام انتخاب آقای جنتی این بود که اصن چرا اومدین رای دادین، انتخابات بعدی دیگه نیاین تا ما هرکیو خواستیم بی‌دردسر رئیس جمهور کنیم." کاربر دیگری هم نوشته: "خاتمی که میگفت #تکرار_میکنم به هر دو لیست رای بدید الان خودش بیاد توضیح بده چرا جنتی رئیس مجلس خبرگان شد."
کپی رایت تصویر
اما بسیاری از مدافعان مشارکت در انتخابات، این انتقاد را قبول ندارند. رضا حقیقت نژاد در توییتر خود نوشته: "اینکه ریاست #جنتی را نشانه اشتباه بودن شرکت در #انتخابات بدانیم، انتقامه، تحلیل نیست. مسئله اینه که تندروها پس ازشکست منسجم شدن و نتیجه گرفتن."
برخی از رای‌دهندگان هم آنهایی را که به هر دو لیست توصیه شده از سوی آقای خاتمی رای ندادند مقصر انتخاب آقای جنتی می‌دانند: "#جنتی رو هم از کسایی دارید که "به همه افراد هر دو لیست" با وجود همه #تکرار_می‌کنم ها رای ندادن! واسه خودشون بعضیا رو حذف کردن." و پوریا نوشته: "#تکرار_می‌کنم کافی نبود. تهران پنجاه درصد شرکت نکردن، جنتی شاگرد آخر شد و ... پس باز هم ایراد از کسانی‌ست که رای ندادند، نه کسانی که رای دادند." و سیمیننوشته: "تحریمی عزیز باید بهت تبریک بگم که به هدفت رسیدی و با رای‌ ندادن، به جنتی کمک کردی بیاد خبرگان و الانم که چه خوشحالی از ریاستش. مبارکت باشه."
این نگاه هم با انتقاد اصولگرایان و هم با انتقاد مخالفان شرکت در انتخابات روبرو شده است.
برخی اصولگرایان یادآوری کرده‌اند که تنها منتخبین تهران در رای گیری هیئت رئیسه نقش نداشته‌اند و منتقدین انتخاب آقای جنتی رای سایر اعضای مجلس خبرگان را نادیده می‌گیرند. به عنوان مثال، کمیل، یک کاربر روحانی در توییتر نوشته: "مجلس خبرگان برای همه كشوره نه تهران؛ رئيسش رو هم نمايندگان كل كشور انتخاب ميكنن نه نمايندگان تهران!" و دانشطلب، یک کاربر اصولگرای دیگر در توییتر نوشته: "کسانی که تو خبرگان بهشون رأی دادید به جنتی رأی دادن که رئیسشون باشه، اونایی هم که تو مجلس بهشون رای دادید ممکنه لاریجانی رو انتخاب کنند :)"
کاربری به اسم عماد پرسیده "کجای ماجرا ممکنه در نهایت بپذیرید ممکنه اشتباه سیاسی کرده باشید؟ جماعت همیشه برنده چطور ممکنه؟ چطور همزمان ممکنه که با نرفتن جنتی به خبرگان و یا با رئیس شدنش تو خبرگان شما برنده باشید؟ وقتی می‌رین به قاتلان رای بدین، سیاست امر اخلاقی نیست و عرصه نبرد واقعیه. وقتی جنتی می‌شه رئیس خبرگان می‌گین امید به تغییر داشتیم."
و کاربری به اسم امیر نوشته: "ماجرا مسخره کردن انتخاب رای دادن یا یقه‌گیری نیست. امیدوار بودن به فهم اینه که همیشه بر حق نیستیم؛ هم موقع باخت، هم برد و هم وقتی کنار نشستیم. ما رو از جنتی می‌ترسوندید که با ابطال صندوق رفت تو و رئیس هم شد؛ قربانتان گردم زندگی ادامه داره مثل مبارزه. بار آخرتون باشه هیولاسازی می‌کنید. مشکل دوگانه تحریم/رای اینه که هر دو طرف تا بیخش سعی میکنند از نتایج عملشون دفاع کنند حتی اگه اشتباهشون ثابت بشه. از نقد آشتی‌ناپذیر امثال دری‌نجف‌آبادی رسیدیم به رای بهش. آیا واقعا متوجه نیستیم که اصلاحات به جای اصلاح حکومت، جامعه رو اصلاح کرد؟ تا خرداد ۹۶ فرصت داریم به هم بفهمونیم که تغییر تنها از دل رای دادن/ندادن حاصل نمیشه. حالا هی به رای دادن/ندادن افتخار کنید."

"رفراندوم برای ایران"

کپی رایت تصویر
Image captionبرخی طرفداران رفراندوم، توییت پارسال آقای روحانی درباره همه‌پرسی را بازنشر کرده‌اند.
گروهی از کاربران توییتر که با اصل نظام جمهوری اسلامی و شرکت در هر انتخاباتی مخالفند، به دنبال انتخاب آقای جنتی با استفاده از کلید واژه رفراندومreferendum4iran# توییت‌هایی درباره مشروع نبودن حکومت ایران منتشر کرده‌اند و خواستار برگزاری رفراندوم شده‌اند. به عنوان مثال یک کاربر نوشته: "ریاست جنتی بر خبرگان خواست مردم ایران نیست. اگر راست می‌گید رفراندوم برگزار کنید." و کاربر دیگری با استفاده از هشتگ رفراندوم نوشته: "این خواسته حداقلی همه ماست، چه کسانی‌ که ندانسته باعث بقای این نظام شدند، چه بقیه. اگر باور به دموکراسی دارید از چی می‌ترسید؟" و در ادامه گفته: "استمرار طلبان اگر واقعا به شمارش آرا و دموکراسی معتقدند، باید کمک کنند اکثریت خاموش بتواند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کند."
بخشی از کاربران اما ناامیدی خودشان را درباره امکان برگزاری یک رفراندوم سالم در ایران بیان کرده‌اند و یک کاربر هم به طنز نوشته: "میترسم از رفراندوم هم احمد جنتی در بیاد:))"

"نه به انگلیس"

شبکه افسران، شبکه گروهی از فعالان سایبری طرفدار آیت‌الله خامنه‌ای، بیشترین واکنش‌ها را نسبت به انتخاب آقای جنتی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.
کپی رایت تصویر
Image captionعکس از شبکه افسران
این گروه در توییتر و کانال تلگرام خود که بیش از صدهزار مشترک دارد، عکسی از آقای جنتی گذاشته و روی آن نوشته "به کوری چشم بی‌بی‌سی، آیت‌الله جنتی رئیس خبرگان شد."
کپی رایت تصویر
Image captionعکس از شبکه افسران
در پست‌های این گروه درباره ریاست آقای جنتی، هشتگ "نه به انگلیس" ( No2UK#) درج شده است. در دوران تبلیغ برای انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان، شبکه افسران و برخی دیگر از گروه ‌های اصولگرای تندرو، لیست امید را لیست انگلیسی نامیدند و با استفاده از هشتگ نه به انگلیس، مردم را به رای ندادن به لیست امید تشویق کردند.
همچنین این گروه از پخش شیرینی توسط انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر به مناسبت انتخاب آیت‌الله جنتی اطلاع داده است.
کمیل، کاربر روحانی در توییتر هم نوشته: "خبرگان انقلابی ماند. ضد انگليسی‌ترين كانديدا، انقلابی‌ترين رئيس مجلس خبرگان شد."

توازن سیاسی

با وجود نارضایتی‌های زیادی که در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به انتخاب آقای جنتی مطرح شده، برخی کاربران هم اعتقاد دارند که انتخاب آقای جنتی در نهایت به نفع مردم خواهد بود چرا که باعث توازن سیاسی می‌شود و از بحران پیشگیری می‌کند. نظر این کاربر در سایت بی‌بی‌سی فارسی نمونه‌ای از این استدلال‌هاست:
"اگر رفسنجانی رئیس [مجلس خبرگان] می‌شد، توازن فعلی سیاسی - که اکثریت مجلس و قوه مجریه در دست میانه‌روها، و ریاست قوه قضاییه و خبرگان در دست محافظه‌کاران باشد - از بین می‌رفت و باعث یک سری واکنش‌های عجیب می‌شد. با کاندید نشدن، خودش رو از کانون توجه دور نگه داشت. از عدم توازن، مردم از همه بیشتر ضرر می‌کنن. باید نقش سپاه و محافظه‌کار ها رو پذیرفت؛ اگر نه، شاهد شرایط دوران خاتمی خواهیم بود."

شما هم می‌توانید نظرتان درباره انتخاب آقای جنتی به ریاست مجلس خبرگان را اینجا زیر همین مطلب اضافه کنید یا به نشانی shoma@bbc.co.uk ایمیل بزنید.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar