چهارشنبه ۱۰-۰۲-۱۳۹۹
۶۴۰ سال پیش در چنین روزی، ۲۹ آوریل ۱۳۸۰ کاتِرینای قدیس اهل سيِنا در رم درگذشت.
«محبت نیوز»- کاتِرینای قدیس در شهر سيِنا در مرکز ایتالیای کنونی زاده شد. پدر و مادرش از نجیب‌ زادگان بودند اما در پی طاعون همه ‌گیر، دارایی‌شان را از دست دادند و پدر برای گذران زندگی به پشم ‌ریسی متوسل شد.
مادرش می‌خواست بر پایه باورهای مذهبی هر ۲۵ فرزندش را به ازدواج مجبور کند. وی هفت ساله بود که مسیح را در خواب دید و از آن پس قصد کرد که راهبه شود.
از آنجا که سن ازدواج دختران را ۱۲ ساله تعیین کرده بودند، کاتارینا به محض رسیدن به این سن، با پرهیز از خوردن و دوری از حفظ ظاهر و با ریاضت و عبادت شبانه ‌روزی با مادرش مخالفت کرد و به جای تن دادن به ازدواج، سه سال گوشه گرفت و از کشیش شهر خواست که به او اجازه دهد لباس برادرانش را بپوشد و با قیافه مردانه در درس‌های آموزش واعظان و کشیشان شرکت کند.
مادرش او را به کارهای سخت و دونپایه وا داشت تا شاید تسلیم شود.
۱۶ ساله بود که به بیمارستان‌های زادگاهش رفت تا حین پرستاری از طاعون‌زدگان در حال مرگ برای آنها وعظ و دعا کند تا سر انجام توانست به فرقه‌ای در کلیسای دومینیکن “مانتِلات‌ها” بپیوندد که به زنان نیز اجازه وعظ می‌دادند.
۲۷ ساله بود که روحانیان به خاطر آوازه بلندش به او اجازه سخنرانی در ملأ عام دادند و او غیر از موضوعات آیینی درباره مسائل سیاسی نیز سخن راند.
۲۹ ساله بود که به آوینیون فرانسه رفت و پاپ گریگور ۱۱ را واداشت که به مقر قانونی‌اش رم بازگردد و به دوری ۷۰ ساله پاپ‌ها از مرکزشان پایان دهد.