شنبه ۰۶-۰۲-۱۳۹۹
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که بحران کنونی ویروس کرونا می‌تواند بهانه‌ای برای اقدامات سرکوبگرانه در برخی از کشورها از جمله در برابر مهاجران و پناهندگان قرار بگیرد. او هشدار داد که نباید این بحران بهداشتی به یک بحران حقوق بشری دامن بزند.
«محبت نیوز»- دبیر کل سازمان ملل در گزارشی که روز پنجشنبه ۲۳ اپریل منتشر شد تصریح کرد که پاسخ به بحران بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در جهان باید بر رعایت حقوق بشر متکی باشد.
به نقل از مهاجر نیوز، آنتونیو گوترش گفت:« ما شاهد اثرات نامتناسب بحران بر پاره‌ای از جوامع، رشد اظهارات کینه توزانه، هدف گیری گروههای آسیب پذیر و خطر اقدامات شدید امنیتی در پاسخ به بحران هستیم.»
بر بنیاد گزارش سازمان ملل، در سطح جهانی مهاجران، پناهندگان و آوارگان شدیدن از این ناحیه آسیب پذیر هستند. بیشتر از ۱۳۱ کشور مرزهای خود را بسته‌اند و تنها ۳۰ کشوراستثنائاتی را برای پناهجویان قایل شده‌اند.
دبیر کل سازمان ملل گفت:« با افزایش ناسیونالیسم قومی، پوپولیسم، خودکامگی و عقبگرد حقوق بشر در برخی از کشورها، بحران کنونی می‌تواند بهانه‌ای برای اقدامات سرکوبگرانه و بدون ارتباط با شیوع ویروس باشد و این پذیرفتنی نیست.»
گزارش سازمان ملل هیچ کشوری را به عنوان نمونه ذکر نکرده اما دبیرکل سازمان ملل تمامی کشورها را به رعایت شفافیت و درک اهمیت جدی فضای مدنی و آزادی رسانه‌ها فراخواند.