چهارشنبه ۱۳-۰۱-۱۳۹۹
هرچند این روزها شیوع ویروس کرونا موجب مرگ ده‌‌ها هزار نفر در جهان شده است اما جزایر یونان می‌توانند میزبان فاجعه‌ای دیگر باشند:‌ مرگ هزاران پناهجو در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹.
«محبت نیوز»- کمپ های پناهجویان در یونان همچون بمب‌های ساعتی هستند که هر لحظه امکان انفجارشان می رود.
به گزارش یورنیوز،هفته گذشته پارلمان اروپا با توجه به خطر شیوع ویروس کرونا خواهان تخلیه کمپ های مهاجران در جزایر یونان شد. یکی از نمایندگان پارلمان در نامه ای نسبت به خطر ابتلا و مرگ شمار بسیاری از مهاجران در این کمپ ها هشدار داد.
خوان اگیلار، رئیس کمیسیون داخلی پارلمان اروپا در نامه ای به جانیز لنارچیچ، کمیسر اتحادیه اروپا در مدیریت بحران نوشت: «در کمپ های پرازدحام یونان، نه امکان رعایت فاصله از دیگران وجود دارد و نه شرایط مناسب بهداشتی. به این خاطر برای جلوگیری از شیوع سریع بیماری کووید ـ ۱۹ باید تا حد امکان کمپ ها به سرعت و برای پیشگیری از این خطر تعطیل شوند.»‌
براساس آمار و داده های وزارت کشور یونان در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار و ۷۰۰ مهاجر در جزایر لسبوس، ساموس، کس، لیروس و خیوس به سر می برند.
کمیسیون اروپا می گوید دست کم ۱۶۰۰ نفر از پناهجویان را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند. اغلب آنها پناهجویانی هستند که به تنهایی اقدام به مهاجرت کرده‌اند.
پارلمان اروپا در هشدار به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تاکید کرده است اگر اتحادیه اروپا در اولین فرصت نسبت به تخلیه این اردوگاه ها واکنش نشان ندهد باید منتظر یک فاجعه انسانی نشست.
پارلمان اروپا از کمیسیون،‌ بازوی اجرایی اتحادیه خواسته است تا در اولین فرصت پناهجویان بالای ۶۰ سال را به اماکن امن و به خارج از جزایر یونان منتقل کند.