سه شنبه ۰۲-۰۲-۱۳۹۹
سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان گزارش داد که در سال ۲۰۱۹ ایران همچنان در صدر کشورهای اجراکننده‌ی اعدام باقی ماند، البته بعد از چین که رقم دقیق اعدام‌شدگان در این کشور از اسرار حکومتی به شمار می‌رود. عربستان، عراق و مصر نیز در رده های بعدی کشورهای اعدام کننده در جهان قرار دارند.
«محبت نیوز»- بنابر گزارش عفو بین الملل که روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه منتشر شده است، در سال ۲۰۱۹ چین (هزاران نفر- نامشخص)، ایران (دست کم ۲۵۱ نفر)، عربستان سعودی (۱۸۴ نفر)، عراق (دست کم ۱۰۰ نفر) و مصر (دست کم ۳۲ نفر) پنج کشوری هستند که بیشترین تعداد اعدام‌ها را به اجرا گذاشته‌اند.
عفو بین الملل گزارش داد که در سال ۲۰۱۹ تعداد اعدام‌ها به ۶۵۷ مورد کاهش یافت اما این کشورها برخلاف روند جهانی کاهش اعدام‌ها حرکت می‌کنند.
ایران، که بعد از چین، بالاترین آمار اعدام را در جهان دارد، در سال ۲۰۱۹ دست کم ۲۵۱نفر را اعدام کرد، در حالی که در سال ۲۰۱۸ دست کم ۲۵۳ نفر را اعدام کرده بود – دستکم چهار نفر از اعدامشدگان در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتند
 آماری که عفو بین‌الملل ارائه کرده شامل اعدام‌ها در چین نمی‌شود؛ تعداد اعدام‌ها در این کشور، که تصور می‌شود هزاران مورد باشد، همچنان از اطلاعات محرمانه به شمار می‌رود. تعداد دیگری از کشورهایی که به طور گسترده به صدور و اجرای حکم اعدام اقدام می‌کنند، از جمله ایران، کره‌ی شمالی و ویتنام، با محدود کردن دسترسی به اطلاعات، به مخفی‌کاری درباره‌ی ابعاد استفاده از اعدام در این کشورها ادامه داده‌اند.
پیش از این نیز سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۱۹۹۰ میلادی به تنهایی مسئول ۹۷ مورد اعدام کودکان زیر ۱۸ سال در جهان است که معادل دو سوم کل این نوع اعدام‌ها است.
عفو بین الملل گزارش داده بود که یک سوم از «اعدام‌های ثبت شده در سطح جهان» در سال ۲۰۱۸ که در مجموع ۲۵۳ مورد است، در ایران اجرا شده است.
پیشنهاد می شود: