شنبه ۳۰-۰۱-۱۳۹۹
اتحادیه اروپا از کشورهای عضوش خواست در جریان بحران کرونا درخواست پناهندگی را از طریق ایمیل و نامه بپذیرند و قوانین رسیدگی به آنان را رعایت کنند. این اتحادیه ویروس کرونا را توجیهی برای فراموش کردن پناهجویان نمی داند.
«محبت نیوز»- مارگاریتس شیناس، معاون کمیسیون اتحادیه اروپا در امور مهاجران گفت: «حتی اگر شیوه زندگی ما طی چند هفته گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده، به معنی تغییر ارزش ها و اصول ما نیست». وی افزود که مقررات اتحادیه اروپا، انعطاف پذیری کافی را برای امکان بررسی درخواست های پناهندگی، حتی در مواقع تعیین فاصله اجتماعی مثل حالا نیز فراهم کرده است.
به نقل از دویچه وله، خبرگزاری آلمان ررز جمعه براساس نامه کمیسیون اتحادیه اروپا نوشت که برنامه های مربوط به پناهندگی در جریان بحران کرونا نیز باید هرجایی که لازم باشد، امکان پذیر شوند. مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل، روز پنجشنبه توصیه نامه ای مبنی بر برخورد با پناهندگان و مهاجران به دولت های عضو فرستاده اند. این توصیه نامه تاکید می کند که پناهجویان باید “تا حد ممکن” دسترسی به مراحل پناهندگی را داشته باشند و حقوق اساسی آنها باید رعایت شود.
تغییرات در رویه های عادی رسیدگی به درخواست های پناهندگی در کشورهای عضو، باید مطابق با این توصیه نامه اتحادیه اروپا و بدون تبعیض باشد. به عنوان مثال، پناهجویان فقط باید در مواردی قرنطینه شوند که این امر در مورد همه افرادی که از یک منطقه خاص آمده اند، صدق کند.
کمیسیون اتحادیه اروپا همچنان گفته که کشورهای عضو باید تا حد امکان عدم روند اخراج پناهجویان پذیرفته نشده را نیز عملی سازند؛ چراکه کشورهای اولیه آنان موظف به پس گرفتن شان می باشند؛ اما بیشترین تاکید باید بر بازگشت داوطلبانه باشد.