پنجشنبه ۲۸-۰۱-۱۳۹۹
آنچه حاکمیت را نگران می‌کند “رشد مسیحیت” در جامعه ایرانی است و از آنجا که پتانسیل این دگرگونی در ایران بسیار بالاست توازن قوای دینی را به ضرر منافع کلان حاکمیت به هم می‌زند.
«محبت نیوز»– خبر تشکیل کلیسای آنلاین در ایران با برنامه‌هایی به زبان فارسی همزمان با تعطیلی برنامه‌های کلیساها و دیگر مراکز مذهبی دنیا پس از شیوع کُرونا بازتاب وسیعی در رسانه‌‌های داخلی و خارجی پیدا کرد.
بر پایه گزارش منتشره ، موسسه «هارت فور ایران» (Heart۴Iran) با هدف ارائه خدمات کلیسایی، مراسم پرستشی، آموزش و مشاوره برای مسیحیان در طول بحران کُرونا اقدام به راه‌اندازی کلیسای دیجیتالی در ایران کرده است.
این موسسه قصد ارائه برنامه‌های مختلف از جمله برای کودکان فارسی زبان و خانواده‌ها دارند اما فعالیت‌های این کلیسای آنلاین فقط محدود به موعظه و مراسم دینی نیست بلکه در بُعد اجتماعی نیز فعال است. از جمله برنامه‌هایی که در هفته‌های اخیر از رسانه‌های وابسته و همکار با موسسه «هارت فور ایران» همزمان با شیوع کُروناویروس تولید و پخش شد.
از آنجا که برگزاری مراسم آئینی و پرستشی برای مسیحیان در ایران با محدودیت‌های فوق‌العاده زیاد روبروست و برپایی کلیساهای خانگی چنان ریسک بزرگی برای نوکیشان است و اتهامات امنیتی و مجازات سنگین در پی دارد ارائه خدمات به صورت آنلاین دردسترس‌ترین و امن‌ترین راهی است که مسیحیان ایران بویژه نوکیشان مسیحی را به خانواده بزرگ ایمانی پیوند و مرتبط می‌کند.
بعد از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین دشمن فضای مجازی روحانیون و علما و مراجع تقلید هستند.
تولید برنامه‌های اجتماعی  و همینطور ارائه برنامه‌هایی با محتوای مربوط به رده سنی کودکان و نوجوان در کنار برنامه‌های پرستشی به جذب مخاطب منتهی می‌شود. پخش تولیدات فرهنگی و دینی از طریق وبسایت‌ها به صورت آنلاین و همزمان پخش آنها از طریق ماهواره از یک سو هم بر تعداد بیننده اضافه می‌کند و هم راه جایگزین برای کاستن از محدودیت‌هایی نظیر پارازیت‌ ماهواره‌ای یا فیلترینگ است.
جعفرسبحانی از مراجع تقلید شیعه که در ستیز با مسیحیت گوی سبقت را از بسیاری هم‌لباسان خود ربوده پیش تر با انتقاد از اینترنت و فضای مجازی گفته بود “جوانان به راحتی در اینترنت مسیحی می‌شوند.”
«عرضه و تقاضا» اساس فعالیت رسانه است. وقتی محتوای تولیدی یک رسانه چه مکتوب و چه سمعی و بصری مخاطب داشته باشد تولیدکنندگان و برنامه‌سازان و تهیه کنندگان انگیزه مضاعف پیدا می‌کنند. رشد شبکه‌های ماهواره‌ای مسیحی فارسی زبان در یک دهه اخیر مُهر تایید بر رکن اساسی عرضه و تقاضاست.
رشد روز افزون گرایش مردم در ایران به ویژه جوانان به مسیحیت پدیده‌ای غیرقابل انکار است.
خرداد سال ۱۳۹۶ آیت‌الله علوی بروجردی تولیت مسجد اعظم قم در درس خارج فقه خود اعلام کرد «طبق گزارشات صحیح، جوانان ما در قم، مسیحی می‌شوند و کلیسای خانگی دارند».
برای جمهوری اسلامی گرایش جوانان به مسیحیت چند پیام دارد. کافیست بررسی شود در همان مناطقی که دستگاه‌های امنیتی یا علما و روحانیون آن شهر نسبت به افزایش گرایش جوانان به مسیحیت مدام هشدار داده می‌شد دگرگونی‌های عمیق اجتماعی و سیاسی نیز ملموس است. رشد گرایش مردم به مسیحیت در دو شهر قم و مشهد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه‌های مذهبی حکومت از نشانه‌های این تغییر عظیم است. دگرگونی‌های اجتماعی خود را به اشکال مختلف بروز می‌دهد که جنبش‌های اعتراضی بخشی از آن است.
جمهوری اسلامی از جانب نوکیشان مسیحی احساس خطر می‌کند. آنها شهروندانی هستند که با انتخاب خود برای رسیدن به آرامش به مسیحیت می گروند و انگیزه‌های حزبی و جناحی نداشتند. اغلب آنها از اقشار متوسط و صعیف جامعه هستند که آرامش را در عیسی مسیح جستجو کردند. اما آنچه حاکمیت را نگران می‌کند رشد مسیحیت در جامعه ایرانی است و از آنجا که پتانسیل این دگرگونی در ایران بسیار بالاست توازن قوای دینی را به ضرر منافع کلان حاکمیت به هم می‌زند. از ابتدای انقلاب تاکنون مجوز ساخت حتا یک کلیسا در ایران صادر نشده است. این یعنی هم زیر رهبری آیت‌‌الله خمینی و هم در دوران رهبری علی خامنه‌ای عناد با مسیحیت برقرار بوده است.
جمهوری اسلامی همواره کلیساها را برای کانون‌‌های اسلامی و تبلیغی یعنی مساجد و حوزه‌ها رقیب می‌دیده است. بحران‌های سیاسی و اقتصادی حکومت در شرایطی که شش دانگ قدرت در اختیار روحانیون است و سپاه پاسداران را پشت سر خود دارند اعتماد به نفس آنها را نسبت به مواجهه با آنچه رقیب و حتا دشمن خود می‌دانند بسیار بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی بر ابعاد محدودیت‌ها اضافه می‌شود و خود را در صدور احکام سنگین قضایی و یا وثیقه‌های غیرقابل باور چندصدمیلیونی برای نوکیشان مسیحی نشان می‌دهد!
در واقع حکومت و دستگاه قضایی ضعف حاکمیت در مقابله با گسترش مسیحیت در جامعه را بر سر نوکیشان مسیحی خالی می‌کند و به اصطلاح با مجازات سنگین آنان را نقره داغ می‌کند تا شاید با یان اهرم ناجوانمردانه و غیرانسانی مانعی بر سر راه رشد مسیحیت شود. در چنیین شرایط پرریسکی فضای مجازی و خدمات آنلاین کلیسایی گام بزرگی برای ادامه رشد مسیحیت در ایران خواهد بود.