tisdag 18 juni 2019

روند رو به رشد تولد فرزندان آقازاده ها و سلبریتی ها در خارج از کشور

روند رو به رشد تولد فرزندان آقازاده ها و سلبریتی ها در خارج از کشور

بی بی سی ،
"انتخاب مکان تولد فرزندان از ابتدایی‌ترین حقوق والدین و آن انسانی که تازه پا به این دنیا می گذارد به حساب می‌آید"، این بخشی از حرف یکی از مخاطبان بی بی سی فارسی در مورد موضوعی است که این روزها در شبکه های اجتماعی نقل هر بحثی شده است.

ماجرا از خبر و عکسی شروع شد که در آن نشان می‌داد رامبد جوان، بازیگر و مجری برنامه خنداونه همراه همسرش نگار جواهریان به کانادا رفته‌اند. هدف این سفر بدنیا آوردن فرزندشان عنوان شد.

رامبد جوان اولین "سلبریتی" ایرانی نیست که تصمیم گرفته فرزندش خارج از خاک ایران متولد شود. پیشتر نامهای زیادی از افراد مشهور عمدتا سینمایی و در حوزه هنری توسط رسانه ها در ایران منتشر شده بود. به عنوان مثال، شیلا خداداد، مهناز افشار، سام درخشانی بنیامین بهادری، فریبا نادری و ... . حداقل ده نام در این لیست قرار دارد.

هرچند این بحث ها در ابتدا سلبریتی‌ها را درگیر کرده بود اما کم کم پای برخی مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی و بحث اقامت فرزندانشان در خارج از ایران را هم به میان آورد.

صحبتهای رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در مورد چینی‌ها و تنها وعده غذایی که می‌خورند و انتقادش به مصرف‌گرایی ایرانی‌ها، توجه کاربران را ایرانی را به زندگی شخصی اش جلب کرد. تا جایی که عکس فرزندانش در توییتر و اینستاگرام و نحوه زندگی آنها در خارج از ایران به ماجرای سلبریتی‌ها جان تازه‌ای داد.

بحث دو تابعیتی بودن برخی مقامات ایران یا فرزندانشان سالهاست توجه‌ها را به خود جلب کرده است؛ فرزندانی که در شبکه‌های اجتماعی به "آقازاده‌ها" مشهور هستند.

آقای اردکانیان تنها مسئولی نبود که نام فرزندانش بر سر زبانها افتاد. سفرعلی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت مجلس به آمریکا با هدف دیدار فرزندش آتش زیر خاکستر را زنده نگاه داشت. کاربران نزدیک به حکومت ایران به این موضوع واکنش نشان دادند.اما چرا بدنیا آمدن در کشوری دیگر در ایران ماجرا ساز شده است؟

دو دیدگاه در شبکه های اجتماعی وجود دارد:

۱-زایمان فرزندان در هر مکان و جغرافیایی جزء زندگی خصوصی آنها قرار می‌گیرد و ربطی به دیگران و افکار عمومی ندارد.

۲- سلبریتی ها یا مجری های تلویزیون نباید زندگی و رفتاری دوگانه داشته باشند. این دسته از کاربران عقیده دارند وقتی کسی تبلیغ ماندن در وطن می کند بدنیا آوردن فرزندش در کشوری دیگر کار درستی نیست.

با بالاگرفتن بحث ها و جنجالها در مورد رامبد جوان، برخی از افراد سرشناس مانند امیر مهدی ژوله پستهایی در اینستاگرام در حمایت از رامبد جوان نوشتند.
 او در این پست اینستاگرامی نوشته: "می‌دونید چرا یکی میگه مردم ایران ما شما رو خیلی دوست داریم شما خیلی خوبید؟

چون رسالت برنامه‌اش این تعریف شده که به مردم غمگین و گرفتار و افسرده و 'گریه بلد ' سرزمینش، شادی و عزت نفس و مجالی برای خنده بده.

میدونید چرا یکی میره بچه ش رو خارج از ایران به دنیا بیاره؟

چون رسالت پدریش این تعریف شده که به بچه‍‌اش شادی و عزت نفس و مجالی برای خنده بده و نذاره اون غمگین و گرفتار و افسرده و 'گریه بلد 'بار بیاد."

اما این پایان کار واکنشها نبود، حمید رسایی، نماینده سابق مجلس ایران که در جبهه اصولگرایان قرار دارد، پیکان سئوالش را به دو طرف ماجرا گرفته و در توییتی نوشته:
 هر چه باشد موجی از سنجش وطن پرستی در نظرهای کاربران دیده می شود. وطن پرست چه کسی است و آیا با دو تابعیتی بودن منافاتی دارد؟

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar