torsdag 27 juni 2019

«تحریم» خامنه ای؛ چوبی که رهبری معنوی از رهبری سیاسی خورد

«تحریم» خامنه ای؛ چوبی که رهبری معنوی از رهبری سیاسی خورد

مسئولان جمهوری اسلامی در دفاع از خامنه‎ای بحث مرجعیت او را مطرح کردند اما اشاره نکردند خامنه‎ای و به طور کل ولی فقیه دوگانه سوز است و همزمان رهبر سیاسی و مذهبی است.
«محبت نیوز»- تحریم علی خامنه‎ای و امپراتوری مالی او برای حامیان وی در جمهوری اسلامی و حتی مخالفانش رویدادی غیرمنتظره بود.
فارغ از این‌که به رسم عادت مقام‎های ارشد نظام ادعا می‎کنند این تحریم‎ها بی‎اثر است اما اعمال آن از سوی وزارت خزانه‎داری آمریکا هم به ساختار اقتصادی بنگاه‎های وابسته به بیت لطمه خواهد زد و هم اعتبار و جایگاه خامنه‎ای را که ادعای رهبری مسلمانان را در سر دارد زیر سوال خواهد برد به ویژه آن‌که دست جمهوری اسلامی برای تلافی اقدامات آمریکا خالی‌تر از آن است که اقدام متقابل علیه آمریکا صورت دهد.
این وضعیت بدون شک سبب سرخودگی حامیان او خواهد شد و از این پرسش برای گروه‌‎های وفادار به او مطرح می‎شود که چه باید کرد؟
در واکنش به تحریم خامنه‎ای کارگزاران نظام وارد میدان شدن و به حمایت از او پرداختند از جمله حسن روحانی که با اشاره به «نفوذ معنوی خامنه‌ای» گفت «دستگاه سیاسی آمریکا با تحریم‌های اخیر ثابت کرد که مسائل دینی را نمی‌تواند درک کند و فهم‌ آن را ندارد». او در توضیح سخن خود با بیان این‌که « رئیس‌جمهور آمریکا با اعتقاد مسلمان‌ها، مسأله مرجعیت و ولایت و رهبری که رهبر معنوی، فقهی و فتوایی مردم است، آشنا نیست» گفت که رئیس‌جمهور آمریکا «حد خود را نمی‌شناسد.»
محمدجواد ظریف که در روزگاری نه چندان دور با لفاظی‎های خود تلاش می‎کرد چهره ویژه‎ای از نظام به دنیا معرفی کند تحریم خامنه‎ای را «رعایت نکردن حق آزادی مذهب مسلمانان آمریکایی» خواند در مصاحبه با خبرگزاری فارس آمریکا را به بیگانگی با اسلام و «روابط بین مرجعیت و پیروان‌شان» کرد و مدعی شد اقدامات دولت آمریکا می‌تواند «بسیاری از مردم آمریکا را به لحاظ اجرای وظایف دینی‌شان در مضیقه» قرار دهد.
علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی هم یادداشتی درباره «خطای شناخت» مقام‌های غربی درباره «نفوذ معنوی» خامنه‌ای منتشر کرده و به مقام‌های غربی توصیه کرده که کتاب خاطرات رهبر جمهوری اسلامی را بخوانند.
سرسپرده‎های خارج‎نشین نظام نیز در خارج از کشور بی‎کار نبودند از جمله حسین علیزاده دیپلمات سابق جمهوری اسلامی نیز تحریم کلیت دفتر خامنه‎ای را اشتباه فاحش خواند و به این‎که روی مرجعیت او دست گذاشته شده انتقاد کرد و سوال پرسید که مردم از جمله آن‎هایی که خارج از کشورند باید وجه الوجوهات و فطریه خود را کجا بریزند؟
برآوردها حاکیست ارزش امپراتوری‎ اقتصادی علی خامنه‌ای ۹۵ میلیارد دلار است. «ستاد اجرای فرمان امام»، «بنیاد مستضعفان» و «بنیاد شهید» بخشی از این بنگاه‎هاست که اتفاقان با سپاه همکاری‎های تنگاتنگ دارند. گرچه روایت می‎شود که خامنه‎ای ساده زیست است و به جز حسینیه و خانه‎ای در بیت چیزی در چنته ندارد اما او به واسطه جایگاه رهبری به عنوان ولی فقیه روی ثروتی عظیم چمبره زده است.
این «ستاد»ها پس از پیروزی انقلاب دست روی اموال و دارایی‎های دولتی، عمومی و شخصی گذاشت مصادره کرد. بخش زیادی از دارایی‎های بنگاه‎های وابسته به رهبر جمهوری اسلامی از طریق مصادره و تملک اموال و املاک اقلیت‌های مذهبی و مراکز تجاری آن‎ها بود که به ناچار ترک وطن کرده بودند.
آمریکا برای قرار دادن خامنه‌ای و اموال او در فهرست تحریم‎ها از مدت‎ها پیش بررسی را آغاز کرده بود و در همین ارتباط وزارت خارجه آمریکا خامنه‎ای که مرد مقدسی خوانده می‌شود که املاک اقلیت‌های دینی را می‌بلعد و بعد پول نقد را به سپاه پاسداران منتقل می‌کند. باید دید او که واپسین سال‎های زندگی خود قرار دارد و به خیالش در اوج قدرت است از این تنگناها چطور عبور می‎کند و چه سرنوشتی خواهد داشت.
مسئولان جمهوری اسلامی در دفاع از خامنه‎ای بحث مرجعیت او را مطرح کردند اما اشاره نکردند خامنه‎ای و به طور کل ولی فقیه دوگانه سوز است و همزمان رهبر سیاسی و مذهبی است و این ذات ولی فقیه است که اسلام و سیاست را آلوده به هم کرده است و اگر سالیان سال ترکیب این دو جایگاه منشاء قدرت شده روزی فرا می‏رسد که به یکدیگر اسیب برسانند و آن روز رسید. خامنه‎ای باید این انتظار را داشته باشد وقتی زیر پرچم شیعه شبه نظامیان را به عنوان بازوی سیاست خارجی جمع می‎کند و منفعت کسب می‎کند در عمل باید پای ضرر آن هم بنشیند که نشست.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar