lördag 15 juni 2019

از زندان مخوف اوین تا وضعیت دشوار پناهندگی در ترکیه

از زندان مخوف اوین تا وضعیت دشوار پناهندگی در ترکیه

این گفتگو برای همه ایمانداران مسیحی در داخل و خارج ایران که در حال خدمت هستند حاوی نکات جالب توجهی است. در زندگی “اسماعیل فلاحتی” در عین فشارهای سخت، تبلور برکت الهی را هم می توان دید و از دانستن شرایط امروز او و خانواده اش میتوان فهمید که با خروج از ایران درهای جفا بر روی زندگی یک مسیحی ایماندار بسته نخواهد شد .
محبت نیوز – اسماعیل فلاحتی ۲۳ ساله بود که به عیسی مسیح ایمان آورد وی از سال ۱۳۸۲ در کلیسای جماعت ربانی جنت آباد تهران به فعالیت مشعول شد. یک سال بعد خدمات بشارتی اش را در گروه جوانان کلیساهای خانگی آغاز کرد و بعد از ازدواجش در سال ۱۳۸۵ بود که به عنوان شبان در تشکیل کلیساهای خانگی در تهران نقش قابل توجهی ایفا کرد. اسماعیل تا زمان بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مدت ده سال از جمله افرادی بود که خود و خانواده اش را به طور تمام وقت وقف رساندن پیام انجیل به ایرانیان کرده بود. اما با اوجگیری فعالیتهای او برای رساندن پیام نجات از طریق عیسی مسیح بود که درهای جفا بر روی زندگی او باز شد.
بازداشت اسماعیل فلاحتی به همراه عده ای دیگر از نوکیشان مسیحی در یک کلیسای خانگی در جاده کرج و سپس اسارت در دست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و سپری کردن بیش از دو ماه در زندان انفرادی تنها شروعی بود برای یک سلسله جفاهائی که در زندگی این شبان نوکیش مسیحی و خانواده اش در چهار سال گذشته وجود داشته است. محبت نیوز با این نوکیش مسیحی که اکنون در آستانه چهل سالگی قرار دارد و در ترکیه ساکن است مصاحبه ای انجام داده که متن کامل آن را در زیر میخوانید.
این گفتگو برای همه ایمانداران مسیحی در داخل و خارج ایران که در حال خدمت هستند حاوی نکات جالب توجهی است. در زندگی اسماعیل فلاحتی در عین فشارهای سخت ، تبلور برکت الهی را هم می توان دید و از دانستن شرایط امروز او و خانواده اش میتوان فهمید که با خروج از ایران درهای جفا بر روی زندگی یک مسیحی ایماندار بسته نخواهد شد . همچنین این گفتگو تصویر روشنتری از وضعیت حال حاضر پناهجویان مسیحی ایرانی در کشور ترکیه را به دست خواننده میدهد.
محبت نیوز – شما چه زمانی از ایران خارج شدید و از چه مدتی است که در ترکیه به سر میبرید؟
فلاحتی – در اواخر مهرماه ۱۳۹۴ همراه با همسرم، پسر هفت ساله ام و دخترم که آنموقع یک سالش بود از ایران خارج شدم. مدت ۳۳ روز در کشور ارمنستان بودم. در تاریخ ۱ آذر ۱۳۹۴ به ترکیه آمدم و ده روز بعد یعنی در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۴ در یو ان ثبت نام کردم و درخواست پناهندگی دادم. اکنون حدود سه سال و نیم است که در ترکیه به سر میبرم.
محبت نیوز – در ایران برای شما چه اتفاقی افتاد و علت خروج شما از ایران چه بود؟
فلاحتی – در ۱۶مرداد ۱۳۹۴، زمان نیایش در یک جلسه کلیسای خانگی در غرب تهران به دست نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شدم و مدت ۳۳ روز در بند انفرادی۲۰۹ زندان اوین متعلق به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران زندانی بودم. بعد با قید وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شدم. به علت فشارها و تهدیدات جانی عوامل اطلاعات سپاه و لباس شخصی های تندرو اسلامی پس از ۴۰ روز به اجبار ایران را ترک کردم.
محبت نیوز – از زمانی که به ترکیه آمده اید بگوئید؟
فلاحتی – ابتدا بعد از ثبت نام در دفتر آنکارای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به شهری در نزدیکی آنکارا برای ثبت نام در اداره مهاجرت و پناهندگی آن شهر معرفی شدیم. من به آنجا رفتم و توسط پلیس مهاجرت و پناهندگی آن شهر پس از چند سوال و جواب کوتاه کارت اقامت یا کیملیک گرفتم. پس از آن ماهها طول کشید تا بتوانم جایگاه خودم را از نظر خدمتی پیدا کنم و دوباره به خدمت مسیحی برگردم. بعد از حدود ۸ ماه از آمدن به ترکیه به عضویت یک دانشگاه الهیات مسیحی که در یکی از شهرهای ترکیه فعال است پذیرفته شدیم. من بهمراه همسرم و خواهر همسرم در کلاسهای حضوری دانشگاه به “نام اینتراست ۴” به تحصیلات الهیات مسیحی پرداختیم. همزمان تحصیلات الهیات مسیحی، برای خدمت تعلیم کتاب مقدس به تمام کلیساهای ایرانی در شهرهای مختلف ترکیه سفر کردیم.
محبت نیوز– برخورد سازمان یو ان اچ سی آر در ترکیه با شما چگونه بوده است؟
فلاحتی – پس از ثبت نام درکمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ترکیه، فقط یک بار در نیمه های سال ۲۰۱۷ از سوی سازمان آسام شهر محل اقامتمان با ما برای انجام پیش مصاحبه تماس گرفته شد. این پیش مصاحبه در دفتر سازمان آسام انجام گرفت و مسئولین آن سازمان به ما گفتند که متن مصاحبه انجام شده را برای درج در پرونده شما به یو ان اچ سی آر ارسال خواهند کرد. بجز این مورد سازمان یوان چ سی آر تا کنون هیچ تماسی با من و خانواده ام برای پرونده ما نداشته است.
محبت نیوز – برخورد اداره مهاجرت و پناهندگی ترکیه با شما چگونه بوده است؟
فلاحتی – تا زمانی که آنها نمی‌دانستند من یک شبان مسیحی هستم مشکلی نبود. اما اداره مهاجرت شهرمان از زمانی که فهمید من یک شبان مسیحی هستم اجازه خروج از شهر را به هیچ عنوان به من نمیدادند و حتی به عنوان مرخصی هم موافقت نمیکردند. به همین دلیل به صورت حبس مانند در شهرم بودم. من برای انجام خدمت مسیحی مجبور بودم به شهرهای مختلف ترکیه سفر کنم. به همین دلیل وقتی پلیس مهاجرت و پناهندگی ترکیه این موضوع را فهمید پرونده اقامتی من را بستند و نامه ترک خاک ترکیه به من و خانواده ام دادند.
محبت نیوز – وضعیت پرونده شما در ایران الان چگونه است؟
فلاحتی – تقریبن دو سال بعد از خروجم از ایران پرونده من به همراه سه نفر دیگر که با من دستگیر شده بودند به دادگاه انقلاب اسلامی تهران رفت. من به شکل غیابی در دادگاه انقلاب شعبه ۲۶ به ریاست قاضی احمدزاده به جرم راه اندازی کلیسای خانگی و تعلیم و پخش انجیل به اقدام علیه امنیت ملی متهم و برای آن به ۵ سال زندان محکوم شدم. همچنان پرونده من باز است و حکم به قوت خودش باقی است.
محبت نیوز – خانواده همسرتان چه شد که به ترکیه آمدند؟
فلاحتی – مادر همسرم، و خواهر همسرم، در همان کلیسای خانگی در باغ جاده کرج که در سال ۱۳۹۴ مورد هجوم ماموران اطلاعات سپاه قرار گرفت با ما بودند. آنها نیز در حین پرستش و نیایش کلیسایی با من و همسرم دستگیر شدند. این دو به اتفاق همسرم یک روز در بازداشت ماندند و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند. پس از آزادی من از زندان اوین همان تهدیدهای جانی که در مورد من و خانواده ام وجود داشت برای آنها هم بود. بنابراین دیگر امکان زندگی معمولی در ایران برایشان نبود و آنها نیز به اجبار همراه من و خانواده ام ایران را ترک کردند.
محبت نیوز –وضعیت خانواده همسرتان در ترکیه چگونه است؟
فلاحتی – آنها نیز وضعی مشابه من و همسر و فرزندانم دارند. مادر و خواهر همسرم هردو در همان سال ۲۰۱۷ همزمان با ما توسط سازمان آسام پیش مصاحبه شدند. هردو با من و همسرم فعالانه در طول مدت این سه سال و نیم مشغول خدمت مسیحی هستند و آنها نیز متاسفانه از اداره امور مهاجرت و پناهندگی ترکیه نامه ترک خاک را دریافت کرده اند.
محبت نیوز – درباره آینده خودت و خانوده ات در ترکیه چه فکر میکنی؟
فلاحتی – در ترکیه من و خانواده ام مانند سایر پناهجویان از نظر جانی و مالی بسیار تحت فشار قرار داریم. هنوز یو ان اچ سی آر ترکیه در مورد پرونده ما جواب نهائی را صادر نکرده است. دادگاه ترکیه نیز اعتراض ما به حکم ترک خاک صادر شده از سوی اداره مهاجرت و پناهندگی را رد کرده، معلوم نیست در ادامه این روند برای ما چه اتفاقاتی بیفتد. با آنکه طی این بیش از سه سال خدمت در ترکیه خداوند در شناخت خودش خیلی مارا برکت داده و ما همگی در معرفت خداوندمان عیسی مسیح رشد کرده ایم و خدمات ارزندۀ مسیحی را انجام داده ایم، ولی گمان میکنم فشارهای وارده به ما از سوی دولت ترکیه و بی عملی و کند کاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این کشور کم کم مانع از خدمات مسیحی ما خواهد شد.
محبت نیوز – چرا با این همه مشکلاتی که در ترکیه برای شما و خانواده تان وجود دارد به ایران برنمیگردید؟
فلاحتی – بازگشت به ایران برای من و خانواده ام خطر جانی دارد. علاوه بر این که حکم پنج سال زندان برای من بلافاصله اجرا خواهد شد، چون من و همسرم هر دو از اسلام به مسیحیت تغییر دین دادیم، با خطر جدا کردن فرزندانمان از ما و سلب سرپرستی قانونی آنها از خودمان بطور جدی روبرو هستیم. تازه این در صورتی است که با ما بخواهند مانند قانون خودشان رفتار کنند. تهدید به قتل و نابودی توسط گروههای تندرو اسلامی لباس شخصی که از سوی حکومت جمهوری اسلامی سازماندهی و پشتیبانی میشوند نیز همچنان برعلیه من و خانواده ام وجود دارد.
محبت نیوز– توصیه شما برای نوکیشان مسیحی ایرانی در جفا چیست؟
فلاحتی – همه ما انسانها دچار مشکلاتی در زندگی خود هستیم. این مشکلات هم شامل مشکلات مادی هستند و هم مشکلات معنوی و عاطفی. هنگام بروز جفا هم مشکلات جدیدی بر ما تحمیل میشوند و هم مسائلی که از قبل وجود داشته حادتر میشوند. منظور جفا کننده این است که با اذیت و تحمیل مصائب، شخص ایماندار را بشکند و خرد کند. شخص ایماندار برای این که در چنین شرایطی نشکند باید بسیار هوشمندانه عمل کند و خودش و توانایی و نقطه ضعفهایش را خوب بشناسد. اگر این نقاط قوت و ضعف خودمان را به دست مسیح بسپاریم او بهترین بازده را به ما میدهد. به نظر من مسیحیان ایرانی برای آنکه بهتر بتوانند با پیامدها و تخریبهای مادی و معنوی ناشی از جفا مقابله کنند تا سرافراز بیرون بیایند لازم است به سه نکته اصلی توجه کنند:
الف) مسیحیان باید برای جفا آماده باشند تا در هنگام بروز جفا و مشکلات غافلگیر نشوند. این آمادگی هم روحانی است و هم بعد جسمانی دارد. به تعبیر پولس رسول باید مانند مشت زنی بود که از هر ضربه مشتش برای پیروزی استفاده میکند و باید مانند یک ورزشکار با تمرینهای سخت خودمان را برای روزهای سخت آماده کنیم.
ب) مسیحیان در زمانیکه با جفا روبرو میشوند باید ایمان خود را حفظ کنند و آن را تقویت نمایند. تقویت ایمان مسیحی در هنگام بروز مشکلات در زندگی بهترین راه چاره است. راههائی که اخلاقی نیستند و رفتارها و اعمالی که شایسته یک فرزند خدا نیست نه تنها باری از دوش یک مسیحی جفا دیده برنمیدارد بلکه بر مشکلات او نیز می افزاید. یادمان بماند که دانستن احکام خدا سبب نجات نمیشود، بلکه اجرای آنها.
پ) یک شخص مسیحی باید در زمان جفا مثل ایلیای نبی بر طبق اراده خدا عمل کند و نیازها و توانائی های خودش را درنظر بگیرند. هم نیازهای جسمی مهم هستند و هم نیازهای روحی و روانی. ما برای رنج کشیدن و سختی دیدن آفریده نشده ایم. بروز مشکلات و جفا از سوی خدا نیست. بلکه سختی و جفا از سوی دشمنان خدا می آیند. ایماندار مسیحی بعد از جفا در زمان بازسازی باید آسیبهای بوجود آمده را درست ارزیابی کند، صبور باشد و درست مشورت کند و درست تصمیم بگیرد.
Email this page
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
FacebookTwitterBalatarinTelegram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar