Mahmoud-Beheshti-Langroudi
تقاطع: در ادامه‌ی دستگیری فعالان حقوق معلمان در ایران، ماموران امنیتی، صبح روز یکشنبه (۱۵ شهریور-۶ سپتامبر) با مراجعه به منزل محمود بهشتی لنگرودی، این عضو ارشد هیات مدیره‌ی “کانون صنفی معلمان ایران” را بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل کردند.
بر اساس اطلاعیه‌ی “کانون صنفی معلمان ایران”، بازداشت آقای بهشتی با حکم یک ماه قبل (۵ مرداد) شعبه دو بازپرسی مستقر در زندان اوین صورت گرفته و ماموران پس از بازرسی منزل او، برخی وسایل موجود در خانه را نیز ضبط کردند.
این اطلاعیه اضافه کرده که محمود بهشتی لنگرودی یک روز پیش از بازداشت (شنبه ۱۴ شهریور) در جلسه‌ای مشنرک میان “کانون صنفی معلمان” و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و معاون حسن روحانی شرکت کرده و گزارشی از مشکلات صنفی معلمان ارائه داده بود.
این فعال باسابقه‌‌ی حقوق معلمان که در بیش از یازده سال گذشته بارها به خاطر فعالیت‌های صنفی‌اش بازداشت شده، در دو پرونده با محکومیت سنگین پنج سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی روبه‌رو است. وی که ۵۵ سال دارد، در جریان جنگ هشت ساله‌ میان ایران و عراق نیز به مدت دو سال در جبهه‌های جنگی غرب کشور حضور داشته است.
بازداشت سخنگوی پیشین “کانون صنفی معلمان ایران” به فاصله‌ی شش روز پس از دستگیری محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی دو عضو دیگر این کانون به شیوه‌ای مشابه صورت گرفته است.
این دو نفر از جمله اعضای جوان‌تر و در عین حال فعال “کانون صنفی معلمان” بودند که پس از بازداشت و زندانی شدن فعالان قدیمی‌تر این کانون، در سازمان‌دهی اعتراضات صنفی معلمان در ماه‌های گذشته نقش مهمی داشتند.
با بازداشت‌های یک هفته‌ی گذشته، در حال حاضر شمار فعالان زندانی حقوق معلمان به هفت نفر رسیده است. اسماعیل عبدی، علی‌اکبر باغانی، علی‌رضا هاشمی، و رسول بداقی، چهار معلم دیگری هستند که به خاطر فعالیت‌های صنفی‌شان در زندان به سر می‌برند.
“کانون صنفی معلمان” پیش‌تر در روز پنج‌شنبه (۱۲ شهریور) با صدور بیانیه‌ای در محکومیت تازه‌ترین موارد بازداشت اعضایش، دولت حسن روحانی را دولتی «هم‌چون پیشینیان خود» توصیف کرده بود که «به رغم شعارهای پرطمطراق، در عمل، تحولی بنیادین را در هیچ یک از بخش‌های زیرمجموعه‌ی پراشکال خود دنبال نمی‌کند». این کانون هم‌چنین تاکید کرده بود که «بازداشت و زندانی نمودن افرادی این‌چنین خوش‌نام در میان معلمان، تنها حقانیت این جنبش را آشکار‌تر می‌سازد و هواداران آن را بیشتر می‌نماید؛ برخلاف میل کوتاه‌اندیشان».