onsdag 23 september 2015

ظریف خواهان تغییر بنیادین در برخورد غرب با ایران شد

ظریف خواهان تغییر بنیادین در برخورد غرب با ایران شد

محمدجواد ظریف در نیویورک گفت که مردم ایران می‌خواهند تغییری بنیادین را در نحوه برخورد کشورهای ۱+۵ با برجام ببینند و "تقویت مبانی برجام را احساس کنند." این در حالی است که برخورد مجلس ایران با برجام هنوز روشن نیست.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که روز سه‌شنبه (۳۱ شهریور/۲۲ سپتامبر) برای شرکت در هفتادمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد، در مصاحبه‌ای پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت که بخش مهم موضوع، نحوه اجرای آن است.
او از کشورهایی که در اعمال تحریم‌ها بر ایران نقش داشتند و جامعه بین‌المللی خواست که نشان دهند با رسیدن به توافق هسته‌ای تغییری بنیادین در برخورد با ایران بوجود خواهد آمد؛ تغییری که مردم ایران آن را احساس کنند.
ظریف گفت: «باید کشورهای غربی و کشورهای تحت تعامل جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی با اقدامات و نحوه عملکرد خودشان، تقویت مبانی برجام را باعث شوند و ما در این جلسه در مورد روش‌هایی که این کار ممکن است صورت پذیر و امکان‌پذیر باشد، صحبت خواهیم کرد.»
وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «ما می‌خواهیم این وضعیت برداشته شود و می خواهیم عزم جدی و تمایل سیاسی از سوی کشورهای غربی درباره اجرای برجام را ببینیم و مهمتر از اجرای برجام، این است که نشان دهند که آنان نیز روابط متفاوتی را خواستارند که بر مبنای تحمیل نباشد، بلکه روابطی بر مبنای همکاری، اعتماد سازی و گفتگو ایجاد شود.»
برجام بدون فرجام؟
اکنون نزدیک به یک هفته از روشن شدن تکلیف برنامه جامع اقدام مشترک در کنگره آمریکا می‌گذرد، ولی اظهارنظرهای ضد و نقیض نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌چنان ادامه دارد و مجلس ایران هنوز تکلیف خود را در برخورد با برجام روشن نکرده است.
روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف ستاد پیگیری برجام را در وزارت خارجه ایران تشکیل داد و ریاست آن را به عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی این وزارتخانه سپرد.
این درحالی است که روز دوشنبه ( ۳۰ شهریور/ ۲۱ سپتامبر) خبر داده شد که گزارش کمیسیون ویژه برجام با مسئولان دولتی و مذاکره‌کنندگان پیشین هسته‌ای برای ارائه به صحن علنی مجلس ارائه شده است. اما یک روز بعد عباسعلی منصوری آرانی، نماینده اصولگرای مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت به خبرگزاری ایلنا گفت در صورتی‌که در مورد گزارش نهایی «اجماع حاصل نشد و دو دیدگاه موجود در یک گزارش نگنجید، هر تیمی گزارش خود را تقدیم مجلس خواهد کرد.»
روز سه‌شنبه حسین نقوی حسینی، سخنگوی ویژه کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس گفت که «طرحی دو فوریتی درباره چارچوب‌های اجرای برجام به هیات رییسه مجلس ارائه می شود که در آن رعایت خطوط قرمز نظام و مصوبات قید می‌شود.»
او به خبرگزاری مهر گفت که ساعت‌ها بر سر «روش تهیه گزارش و تأیید یا رد برجام» گفت‌وگو شده و این نتیجه حاصل شده است که برجام در کمیسیون «رد یا تأیید نشود، بلکه تأیید مشروط شود.»
به گفته او «یکی از پیشنهادها این است که طرحی دو فوریتی درباره چارچوب‌های اجرای برجام به هیات رییسه مجلس ارائه شود که در آن رعایت خطوط قرمز نظام و مصوبات مجلس ذکر شده باشد.»
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفته است که اعتقادی به این ندارد که «گزارش برجام به رای گذاشته شود و به صورت قانون در بیاید»، بلکه «تنها باید به صورت گزارشی از سوی کمیسیون ویژه برجام خوانده شود.»
نظر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز این است که: «آنچه مجلس باید انجام دهد، نه تصویب برجام است و نه رد آن؛ بلکه تصویب خطوط قرمز به عنوان یک ضرورت و اجازه دادن به دولت است برای عملی نمودن توافق صورت گرفته با ۱+۵».
آیت‌الله خامنه‌ای "توصیه‌" ای جز تشدید دشمنی با آمریکا ندارد؟
رئیس دولت معتقد است که «با توجه به بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی، نیازی به بررسی جداگانه آن در مجلس نیست.» موضع آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه روشن نیست. او گفته است که برای رد یا تصویب توافق در مجلس توصیه‌ای ندارد. او روز ۱۲ شهریور در نشستی با اعضای مجلس خبرگان گفت که «مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.»
آن‌چه در اظهارنظرهای آیت‌الله خامنه‌ای بیش از هر زمان خودنمایی می‌کند غلیظ‌تر شدن مواضع او در برخورد با اسرائیل و آمریکاست. از جمله این که او بلافاصله پس از توافق هسته‌ای گفت که توافق ایران و آمریکا درباره مساله هسته‌ای به معنای تغییر موضع ایران نسبت به آمریکا در زمینه‌های دیگر نیست.
آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه (۱۸ شهریور/ ۹ سپتامبر) نیز در دیدار با گروهی از مردم با اشاره به تبعات توافق هسته‌ای به برخی از اظهارات مقامات اسرائیلی درباره‌ی توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: «برخی صهیونیست‌ها گفته‌اند با توجه به نتایج مذاکرات هسته‌ای، ۲۵ سال از دغدغه ایران آسوده شده‌ایم اما ما به آنها می‌گوییم شما ۲۵ سال آینده را اصولاً نخواهید دید و به فضل الهی، چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»
او روز چهارشنبه (۱ مهر/۲۳ سپتامبر) نیز در پیامی به مناسبت "کنگره حج" به «سیاست‌های شرارت آمیز استکبار در ایجاد گرفتاری‌های بزرگ برای امت اسلامی» اشاره کرد و سیاست‌های امریکا در منطقه را "مایه جنگ و خونریزی و ویرانی و آوارگی" و "اختلافات قومی و مذهبی" دانست.

DW.COM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar