torsdag 10 september 2015

اختلاف نظر در اسرائیل بر سر پذیرفتن پناهجویان سوری

اختلاف نظر در اسرائیل بر سر پذیرفتن پناهجویان سوری

تنها یکی از کشورهای همسایه سوریه تا کنون از پذیرش پناهجویان سوری خودداری کرده و آن اسرائیل است. اخیرا شماری از سیاستمداران اسرائیل از دولت این کشور برای اتخاذ سیاست منفعلانه در قبال پناهجویان سوری انتقاد کرده‌اند.
تصاویری که در هفته‌های گذشته از وضعیت مصیبت‌بار آوارگان و پناهجویان در رسانه‌های جهان بازتاب یافت، بر سیاستمداران و افکار عمومی در کشور اسرائیل نیز تاثیر گذاشته و به بحث‌هایی در سطوح مختلف جامعه انجامیده است.
الازار اشترن، ژنرال پیشین ارتش اسرائیل و نماینده کنونی حزب "یش آتید" در پارلمان این کشور (کنست) اخیرا از دولت اسرائیل خواست که دست‌کم بطور نمادین شماری از آوارگان سوری را در خاک خود بپذیرد. او به اقدام مشابه دولت اسرائیل در اواخر دهه‌۷۰ میلادی اشاره کرد که در آن اسرائیل بطور نمادین ۶۶ آواره ویتنامی را در خاک خود پذیرفته بود.
اشترن در سخنان خود گفت اگر چه شخص او نیز در مورد پذیرش غیریهودیان به خاک اسرائیل تردید دارد، ولی پذیرفتن "یک یا دو کشتی حامل پناهجویان" توسط اسرائیل می‌تواند الگویی برای کشورهای ثروتمند عربی باشد و آنها را وادارد که از انفعال خود در قبال پناهجویان سوری دست بردارند و آنان را در خاک خود بپذیرند.
این سیاستمدار اسرائیلی ضمن یادآوری "درس‌آموزی از هولوکاست" از افکار عمومی و روحانیان یهودی خواست از چنین اقدامی پشتیبانی کنند. اشترن ابراز اطمینان کرد که یهودیانی که در خارج از اسرائیل زندگی می‌کنند نیز از این اقدام پشتیبانی خواهند کرد.
جدل لفظی میان نتانیاهو و هرتسوگ
اسحاق هرتسوگ، رهبر جبهه متحد نیروهای اپوزیسیون نیز خاطر نشان ساخت که این وظیفه اسرائیل است آوارگان را بپذیرد و کنفرانسی بین‌المللی برای کمک به آنان فراخواند. به گفته هرتسوگ: «یهودیان اجازه ندارند بی‌تفاوت باشند، هنگامی که صدها هزار تن در جستجوی مکانی امن هستند».
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این درخواست هرتسوگ را قاطعانه رد کرد و گفت اسرائیل در مقابل سرنوشت پناهجویان بی‌تفاوت نیست، اما کشور کوچکی است که نمی‌تواند دروازه‌های خود را باز کند. او افزود که اسرائیل تا کنون به هزار سوری مجروح در جنگ خدمات درمانی داده و به آنان کمک کرده تا دوباره به زندگی بازگردند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar