tisdag 8 september 2015

تعداد سناتورهای حامی توافق اتمی ایران در آمریکا به ۴۱ نفر رسید

تعداد سناتورهای حامی توافق اتمی ایران در آمریکا به ۴۱ نفر رسید

  • 1 ساعت پیش
سناتور ماریا کنتولImage copyrightAP
Image captionسناتور ماریا کنتول تنها سناتور دمکرات است که هنوز اعلام نظر نکرده است
با اعلام حمایت سه سناتور دیگر از توافق جامع هسته ای ایران و قدرت های جهانی، تعداد اعضای مجلس سنای آمریکا که از این توافق حمایت می کنند به ۴۱ نفر رسید.
در صورتی که تمام این ۴۱ نفر اراده کنند، می توانند جلوی رأی گیری در مورد طرح رد این توافق در مجلس سنا را بگیرند.
بر اساس رویه درونی مجلس سنای آمریکا، مذاکرات در مورد یک طرح حد زمانی ندارد، اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی گیری انجام می شود.
اما اگر مخالفان توافق جامع با ایران (برجام) نتوانند رای لازم برای تصویب کفایت مذاکرات را مهیا کنند، سناتورهای دموکرات می توانند با تقاضای ادامه نامحدود مذاکرات، عملا جلوی رأی گیری را بگیرند.
با این حال یکی از ۴۱ سناتور حامی توافق گفته است که حاضر نیست از این روش استفاده کند.
ماریا کنتول، سناتور دموکرات ایالت واشنگتن تنها سناتور دموکراتی است که هنوز در مورد توافق با ایران اعلام نظر نکرده است.
اگر او هم از این توافق حمایت کند و حاضر باشد از تصویب کفایت مذاکرات جلوگیری کند، مجلس سنا اصولا نخواهد توانست در مورد توافق جامع رأی گیری کند و به این ترتیب با سر آمدن مهلت دو ماهه سنا برای اعلام نظر در مورد توافق در روز ۱۷ سپتامبر، این توافق اجرا خواهد شد.
اما حتی اگر مخالفان بتوانند رأی گیری کنند و اکثریت سنا به لغو توافق رأی دهد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود این تصمیم سنا را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی آقای اوباما را ندارند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar