Bahai-Student-Banned-from-Entering-University
تقاطع: با اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۴، یک بار دیگر داوطلبان بهایی با عدم دریافت نتیجه به دلیل آن‌چه “نقص در پرونده” خوانده شده، روبه‌رو گردیده‌اند.
آن‌گونه که منابع نزدیک به بهاییان ایران نوشته‌اند، پوریا ایقانیان، جوان ۱۹ ساله‌ی بهایی که موفق به کسب رتبه‌ی ۱۶۹۰ در کنکور امسال شده است، پس از ورود به وب‌سایت “سازمان سنجش” برای اطلاع از نتیجه‌ی انتخاب‌ رشته و دانشگاهش، با این پیام روبه‌رو شده که به دلیل «نقص در پرونده» می‌بایست به واحد پاسخ‌گویی سازمان سنجش در مشکین‌دشت کرج مراجعه کند.
در سال‌های گذشته، اعلام “نقص در پرونده” داوطلبان بهایی ورود به دانشگاه‌ها در ایران معادل محرومیت از تحصیل آن‌ها بوده به نظر می‌رسد که این روند، در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.
محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
این محرومیت از تحصیل، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در تابستان ۱۳۹۲ نیز ادامه پیدا کرد به طوری که سال گذشته، چند دختر و پسر بهایی از جمله شادان شیرازی، دارنده‌ی رتبه‌ی ۱۱۳ کنکور ریاضی و فنی به دلیل دین‌شان از ورود به دانشگاه باز ماندند.
در یکی از آخرین موارد اخراج دانشجویان بهایی از دانشگاه‌ها، درسا قلی‌زاده، دانشجوی رشته‌ی معماری دانشگاه غیرانتفاعی روزبهان ساری، بعد از دو ترم تحصیل، با فشار وزارت اطلاعات از این دانشگاه اخراج شد.
او در مردادماه امسال، با انتشار نامه‌ای در شرح ماجرای اخراجش از دانشگاه نوشت: «در اداره اطلاعات به من گفته شد که سه راه پیش روی خود دارم: ۱) عقیده‌ام را نگاه دارم، و از تحصیل محروم بمانم ۲) برای ادامه تحصیل از ایران خارج شوم ۳) از بهایی بودن تبری بجویم؛ نزد امام‌جمعه شهر “اشهدین” بگویم؛ و پس از انتشار نامم در روزنامه، به تحصیل ادامه بدهم.»