US-House-Member-Speech
تقاطع: در ادامه‌ی بحث‌های فشرده‌ی کنگره امریکا درباره‌ی توافق هسته‌ای ایران، “استیو اسکالایز”، نماینده‌ جمهوری‌خواه ایالت لوییزیانا در مجلس نمایندگان امریکا در کنار تصویر بزرگی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که بر روی آن شعار “مرگ بر امریکا” نوشته شده بود، مخالفت خود با توافق اتمی ایران را اعلام کرد.
مجلس نمایندگان امریکا ساعتی قبل (عصر پنج‌شنبه ۱۰ سپتامبر-۱۹ شهریور به وقت شرق امریکا) با ۲۴۵ رای موافق و ۱۸۶ رای مخالف به قطعنامه‌ای رای داد که می‌گوید باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا تمام اسناد مربوط به توافق هسته‌ای ایران را در اختیار کنگره نگذاشته و از این رو، قانون بازبینی این توافق موسوم به “کورکر-کاردین” را نقض کرده است.
اشاره‌ی این قطعنامه به دو توافق‌نامه‌ی جانبی میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی چگونگی بازرسی از تاسیسات مشکوک ایران هم‌چون سایت نظامی پارچین است. دولت امریکا می‌گوید به دلیل محرمانه بودن به این توافق‌نامه‌ها دسترسی ندارد و از این رو نمی‌تواند آن‌ها را در اختیار کنگره قرار دهد.
این قطعنامه نتیجه‌گیری کرده که با توجه به این‌که اسناد توافق‌ هسته‌ای ایران به طور کامل در اختیار کنگره گذاشته نشده، فرصت دوماهه‌ی بازبینی این توافق هنوز آغاز نشده است.
جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان امریکا با تجدیدنظر در استراتژی خود در ارتباط با چگونگی مخالفت با توافق هسته‌ای ایران، رای‌گیری بر سر سه قطعنامه را در دستور کار خود قرار داده است که یکی از آن‌ها روز پنج‌شنبه انجام شد.
قطعنامه‌ی بعدی که فردا جمعه (۱۱ سپتامبر-۲۰ شهریور) به رای گذاشته خواهد شد، متن توافق‌ هسته‌ای ایران خواهد بود که انتظار می‌رود با رای منفی تمام جمهوری‌خواهان در کنار شماری از نمایندگان دموکرات همراه شود.
قطعنامه‌ی سوم نیز باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا را از برداشتن تحریم‌ها علیه ایران در مدت باقی‌مانده‌ی ریاست جمهوری‌اش منع خواهد کرد.
این در حالی است که ساعتی پیش‌تر در روز پنج‌شنبه، سنای امریکا، اولین تلاش جمهوری‌خواهان برای کفایت مذاکرات در این مجلس بر سر توافق هسته‌ای ایران با استفاده‌ی رهبری حزب دموکرات از قانون فیلی‌باسترناکام ماند.
در این رای‌گیری ۵۸ سناتور شامل ۵۴ جمهوری‌خواه و ۴ دموکرات، به کفایت مذاکرات رای دادند و در مقابل ۴۲ سناتور دموکرات خواهان ادامه‌ی مذاکرات شدند.