måndag 22 juni 2015

پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران 'در حد انتظار نیست'

پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران 'در حد انتظار نیست'

  • 4 ساعت پیش
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای می‌گوید اختلاف نظرهایی که درباره متن توافق نهایی وجود داشته کمتر شده اما پیشرفت کار در حد انتظار ایران نیست.
آقای عراقچی امروز دوشنبه اول تیر به تلویزیون ایران گفت ضرب الاجل تعیین شده برای (۳۰ ژوئن، ۹ تیر) برای ایران نهایی نیست و اگر لازم باشد گفت‌وگوها "چند روز بیشتر" ادامه پیدا خواهد کرد.
مذاکرات نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در وین و در سطح معاونان وزارت خارجه در جریان است.
آقای عراقچی امروز از وین راهی لوکزامبورگ شده تا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را در دیدارهایش با وزرای خارجه اروپایی همراهی کند.
آقای ظریف قرار است با لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین‌مایر ، وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان و همین طور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کند.

'انعطاف بیشتر'

در فاصله هشت روز مانده تا مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که ایران باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.
آقای هموند که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ سفر کرده به خبرنگاران گفت: "اگر بخواهیم به توافقی برسیم باید شاهد انعطاف بیشتری از طرف ایران در مذاکرات هسته‌ای باشیم."
آقای هموند همچنین احتمال ادامه مذاکرات بعد از تاریخ تعیین‌شده یعنی ۳۰ ژوئن (نهم تیر) را هم مطرح کرد.
او ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده "پیشرفت‌های واقعی" در مذاکرات با ایران حاصل شود.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم یکشنبه شب بعد از دیدار با بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که هنوز مشخص نیست که مذاکرات هسته‌ای ایران به توافق نهایی منجر شود.
او گفت وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۱+۵ اواخر هفته آینده به مذاکرات هسته‌ای ایران خواهند پیوست و به همین دلیل او امروز با آقای ظریف دیدار می‌کند تا از موضع ایران باخبر شود.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دیشب در جلسه مشترک دولت و مجلس ایران گفت که مذاکرات به "مرحله حساسی" رسیده و ابراز امیدواری کرد که نتیجه آن "قابل قبول و خوشحال‌کننده" باشد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar