lördag 27 juni 2015

تعطیلی برنامه‌‌ها در تلویزیون ایران؛ کمبود بودجه و اختلاف مدیران با سازندگان

تعطیلی برنامه‌‌ها در تلویزیون ایران؛ کمبود بودجه و اختلاف مدیران با سازندگان

  • 4 ساعت پیش
در روزهای اخیر توقف پخش چند برنامه در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، واکنش مخاطبان و کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشته است.
یکی از این برنامه‌ها، "صبح به خیر ایران" است که پس از بیش از بیست سال پخش از شبکه اول سیما، همزمان با آغاز ماه رمضان تعطیل شد.
این برنامه که از آن به عنوان "اولین برنامه صبحگاهی" در تلویزیون ایران یاد می‌شود، شهرتش را بیشتر مدیون اجرا و ایران‌گردی‌های "اقبال واحدی" از اولین مجریان این برنامه است که در سال‌های اخیر در آن حضور نداشت.
پس از بازتاب این تعطیلی در رسانه‌های ایران، فضل‌الله شریعت‌پناه، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس اعلام کرد که "سازمان صداوسیما در حال حاضر با مشکلات مالی مواجه است و این برنامه نیز نمی‌توانست هزینه خود را تامین کند".
این مقام صدا و سیما با این حال وعده داده که سری جدید این برنامه با "تغییر و تحول اساسی" در ساختارش، پس از ماه رمضان پخش می‌شود.

برنامه تلویزیونی 'رادیو هفت'

null
برنامه دیگری که پخش آن در روزهای اخیر متوقف شده، برنامه‌ تلویزیونی "رادیو هفت" در شبکه هفتم (آموزش) است که از مهر ماه ۱۳۸۹ پس از دو هفته تعطیلی، پخش آن "به دلیل استقبال مخاطبان" از هفته‌ای یک بار، به هر شب افزایش یافت.
این برنامه که از آن به عنوان "یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های شبانگاهی تلویزیون ایران" نام برده شده،‌ به نوشته سازندگانش، قصد داشت "آرامش بخشیدن به مخاطب، گسترش حس احترام بین مردم و دوری از عصبانیت" را با "ادبیات کهن و معاصر، موسیقی سنتی، فولکوریک و پاپ، به همراه پخش تصاویری بدیع و پخش نشده در تلویزیون، قصه خوانی و …" دنبال کند.
سازندگان رادیو هفت درباره "خداحافظی" این برنامه از تلویزیون نوشته‌اند که به دنبال تغییرات جدید در شبکه آموزش، "میزان تغییرات درخواستی تصمیم‌گیرندگان به صورتی بود که ساختار رادیو هفت از شکل همیشگی خود خارج می‌شد و این نه به نفع شبکه بود و نه با سلیقه مخاطب فهیم برنامه همخوانی داشت".
روزنامه جوان، نزدیک به محافظه‌کاران، درباره تعطیلی این برنامه نوشت که رویکرد و نگاه مسئولان این برنامه به موضوعات، "کاملاً روشنفکر‌مآبانه و گاه همراه با افراط" بوده است.
این روزنامه برای ادعای خود این مثال را آورده که تهیه‌کنندگان برنامه "رادیو هفت" در ماه رمضان، ترانه‌هایی مبتنی بر "گفت‌وگو و مناجات با خداوند" پخش کردند که به نظر روزنامه جوان "این نوع نگاه و ترویجش توسط رسانه ملی به نوعی تقویت و حرکت در مسیر ایجاد احساسات ناسیونالیستی کور و بی‌منطق و نیز نوعی تقابل غرض‌ورزانه نسبت به عربی بودن ادعیه و مناجات‌های توصیه شده در این ماه است".
منتقدان "رادیو هفت" معتقد بودند که این برنامه برای پخش از شبکه آموزش "باید آیتم‌های آموزشی‌اش را بیشتر کند".

دستان

null
مسؤولان تلویزیون ایران به تازگی برنامه دستان در شبه آموزش را نیز متوقف کرده‌اند. در شرایطی که اجرا و پخش موسیقی در رادیو و تلویزیون دولتی ایران با محدودیت مواجه است، این برنامه "تنها برنامه موسیقی تلویزیون" بود.
"دستان" که به بررسی اتفاقات حوزه موسیقی ایران می‌پرداخت، فقط یک بار در هفته از شبکه آموزش پخش می‌شد.
روزنامه آفتاب یزد درباره تعطیلی این برنامه نوشت: "قرار بود آخرین برنامه تلویزیونی دستان با حضور مهمان‌هایی چون حمید متبسم و ابراهیم قنبری‌مهر آماده پخش شود که مدیران شبکه آموزش به یکباره جلو پخش آن را گرفته و دلیل خود را برای این اقدام، نداشتن رویکرد آموزشی این برنامه عنوان کردند."
این روزنامه اضافه کرده که در حالی "نداشتن رویکرد آموزشی" مطرح شده که قسمتی از "دستان" به تدریس آواز توسط علی جهاندار اختصاص داشت و مسؤولان شبکه آموزش پیش از لغو این برنامه، خواهان حذف این بخش شده بودند.
با این حال، حسین ساری مدیر شبکه آموزش اعلام کرده که تعطیلی برنامه "دستان" موقتی است و "پس از بالا بردن جنبه‌های آموزشی" دوباره پخش می‌شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar