Esmaeil-Abdi
تقاطع: اسماعیل عبدی، دبیرکل “کانون صنفی معلمان ایران”، روز شنبه (۶ تیر-۲۷ ژوئن) پس از حضور در دادسرای مستقر در زندان اوین، بازداشت شد. آقای عبدی جهت پیگیری دلیل ممنوع‌الخروجی خود به این دادسرا مراجعه کرده بود.
این فعال شناخته‌شده‌ی حقوق معلمان، پیش‌تر در روز ۳۱ خردادماه زمانی که قصد سفر زمینی به کشور ارمنستان از طریق مرز جلفا را داشت، با ابلاغ ممنوع‌الخروجی خود مواجه شده بود.
هم‌زمان با حضور اسماعیل عبدی در زندان اوین، از صبح روز شنبه، بیش از ۷۰ نفر از هم‌کاران او از شهرستان‌های مختلف و تهران در مقابل زندان اوین حاضر شدند و با او اعلام هم‌بستگی کردند. آن‌ها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی‌شان نوشته شده بود: «ما همه عبدی هستیم.»
آن‌گونه که وب‌سایت “کانون صنفی معلمان” نوشته، بعد از بازداشت این فعال صنفی، به نماینده‌ی تجمع‌کنندگان گفته شد که بازجویی از وی «ممکن است زمان ببرد» و او هنوز «حتی تفیهم اتهام نشده است».
به دنبال آن، شماری از معلمان تجمع‌کننده به منزل اسماعیل عبدی رفتند و با خانواده‌ی او دیدار کردند.
آقای عبدی، پیش‌تر در تیرماه ۱۳۹۰ در ارتباط با بازداشت قبلی خود به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود که اجرای این حکم به مدت ۵ سال به تعلیق درآمد.
بازداشت دبیرکل “کانون صنفی معلمان ایران” به فاصله‌ی یک ماه از اجرای حکم زندان علی‌اکبر باغانی، نایب‌رییس کنونی و دبیرکل پیشین این کانون صورت گرفته است.
آقای باغانی روز ۴ خرداد، در پی حضور در دادسرای مستقر در زندان اوین، بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.
او در ارتباط با پرونده‌ی بازداشتش در اردیبهشت ۱۳۸۹، به یک سال حبس و دو سال تبعید به زابل محکوم شده و در ارتباط با پرونده‌ی دیگری مربوط به اعتراضات سال ۱۳۸۵ معلمان نیز با محکومیت ۵ سال حبس تعلیقی روبه‌رو است که این حکم نیز می‌تواند در صورت تشخیص دستگاه قضایی به حبس تعزیری تبدیل و به محکومیت کنونی‌اش اضافه شود.
پیش از علی‌اکبر باغانی نیز، در روز ۳۰ فروردین‌ماه، علی‌رضا هاشمی، دبیرکل “سازمان معلمان ایران” جهت سپری کردن محکومیت ۵ سال حبسش، بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شده بود.
در حال حاضر، علاوه بر این سه فعال شناخته‌شده حقوق معلمان، رسول بداقی و محمود باقری، دو معلم دیگری هستند که دوران محکومیت خود را در زندان‌های رجایی‌شهر و اوین سپری می‌کنند.