måndag 29 juni 2015

حواشی مذاکرات: از پیام تازه اوباما به ایران تا درخواست‌های تهران از واشنگتن

حواشی مذاکرات: از پیام تازه اوباما به ایران تا درخواست‌های تهران از واشنگتن

  • 6 ساعت پیش
رسانه‌ها از جزییات مذاکرات هسته‌ای ایران باخبر نمی‌شوند
مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران فردا سه‌شنبه ۳۰ ژوئن، ۹ تیرماه به پایان می‌رسد. اما دیپلمات‌های هر دو طرف تایید کرده‌اند که این مذاکرات احتمالا اگر نه چند ماه، که دست کم چند روز بیش از ضرب‌الاجل ادامه خواهد داشت.
تعدادی از وزرای امور خارجه که دیروز در وین بودند - از جمله محمد جواد ظریف - امروز در پایتخت‌هایشان در حال رایزنی هستند و مذاکرات وین در سطح معاونان در جریان است.
دو طرف تلاش‌ می‌کنند پیش‌نویس متنی را با عنوان توافق جامع تهیه کنند؛ تلاشی که از گفته‌های وزرای خارجه برمی‌آید که همچنان با موانع جدی روبرو است.
اخبار و جزییات چندانی از مذاکرات جاری دستگیر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نمی‌شود، اما حواشی آن همچنان خبرساز است.

پیام تازه اوباما به ایران

null
روزنامه همشهری به نقل از یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس ایران از ارسال پیام تازه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به مقام‌های ایران خبر داده است.
مهرداد بذرپاش به روزنامه همشهری گفته است که اخیرا یکی از سران کشورهای همسایه پیامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای مقامات ایران آورده است.
آقای بذرپاش جزئیاتی از محتوای نامه ارائه نکرده و تنها گفته است: "یکی از مواردی که نشان از بی‌اعتمادی به آمریکا دارد تناقض در پیام‌های خصوصی و اظهارات علنی مقامات آمریکایی است؛ آنها در پیام‌ها و مکاتبات خصوصی‌شان با احترام از ایران درخواست می‌کنند که پای میز مذاکره و توافق بیایند، اما در رسانه‌هایشان ایران را تهدید به روی میز بودن گزینه‌های نظامی می‌کنند."
روزنامه همشهری نوشته احتمالا منظور آقای بذرپاش از "یکی از سران کشورهای همسایه" حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق است که پیش از دور اخیر مذاکرات به تهران سفر و با رئیس جمهور و رهبر ایران دیدار کرد.
این روزنامه می‌نویسد که در صورت صحت این خبر، این پنجمین پیام باراک اوباما برای رهبران ایران است.
(برای خواندن اخبار و مطالب روزنامه‌های امروز تهران درباره مذاکرات هسته‌ای به این صفحه مراجعه کنید)

درخواست‌های تهران از کاخ سفید

null
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده است که ایران از اواخر سال ۲۰۰۹ به صورت محرمانه فهرستی از درخواست‌های خود را برای کاخ سفید فرستاده تا "تعهد دولت باراک اوباما به بهبود روابط با ایران" را ارزیابی کند.
به نوشته جی سولومون در وال‌استریت ژورنال، ایران پیام‌های محرمانه‌اش را از طریق سلطان عمان برای آمریکا فرستاده است.
آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا، جا دادن نام گروه‌های مخالف ایران در فهرست سیاه آمریکا و افزایش صدور ویزا برای دانشجویان ایرانی به نوشته وال‌استریت ژورنال از جمله این درخواست‌ها بوده است.
یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفته است که این کشور در نهایت به بعضی خواسته‌های ایران تن داده و آزادی چهار ایرانی از زندان‌های آمریکا و بریتانیا و صرف نظر کردن از درخواست استرداد نصرت‌الله تاجیک، سفیر سابق ایران در اردن از بریتانیا، از جمله این موارد بوده است.
این گزارش می‌گوید ارسال این پیام‌های محرمانه با کمک عمان، در سال ۲۰۱۳ زمینه مناسب را برای اولین گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا فراهم کرد.

حواشی غیر دیپلماتیک

null
سارا حکمتی، خواهر امیر حکمتی، زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار برای آزادی او تلاش می‌کند
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از حواشی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در وین، از حضور بستگان دو زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار در محل مذاکرات و تلاش آنها برای رایزنی درباره آزادی این زندانیان گزارش داده است.
سارا حکمتی، خواهر امیر حکمتی، تفنگدار سابق دریایی آمریکا است که به جرم جاسوسی در ایران زندانی است.
خانم حکمتی به آسوشیتدپرس گفت "ما می‌خواهیم دولت‌های ایران و آمریکا بدانند که ما اینجا هستیم... این فرصت خوبی است و ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم."
بنا بر همین گزارش علی رضاییان، برادر جیسون رضاییان خبرنگار زندانی روزنامه واشنگتن‌پست در تهران هم به وین رفته است.
جیسون رضاییان به جاسوسی متهم شده و روند محاکمه او در تهران در جریان

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar