måndag 29 juni 2015

ویمبلدون ۲۰۱۵؛ جوکوویچ: من متقلب نیستم

ویمبلدون ۲۰۱۵؛ جوکوویچ: من متقلب نیستم

  • 3 ساعت پیش
نواک جوکوویچ در دور اول رقابت‌های تنیس ویمبلدون فلیپ کولشریبر را در سه ست شکست داد
آغاز مسابقات تنیس ویمبلدون امسال برای نوواک جوکوویچ نفر اول رده بندی جهانی از صربستان و مدافع عنوان قهرمانی این گرانداسلم مهم و معتبر تنیس جهان با جنجال همراه بود.
داستان از آنجا شروع شد که بوریس بکر مربی آلمانی جوکوویچ که خود شش بار قهرمان گرانداسلم از جمله سه ویمبلدون شده در یک گفتگوی رادیویی از روابط نزدیک خود با جوکوویچ صحبت کرده و در ضمن گفته بود که حتی در حین بازی و در زمین تنیس هم جوکوویچ به او نگاه می کند تا به نوعی از بازی خود خاطر جمع شود.
آز آنجایی که بر اساس مقررات انجمن تنیس بازان حرفه ای و فدراسیون بین المللی تنیس هرگونه ارتباط بین بازیکنان و مربیانشان در حین بازی ممنوع است، در آخرین جلسه مطبوعاتی جوکوویچ قبل از آغاز مسابقات، یکی از خبرنگاران با استناد به گفته های بکر او را به تقلب در زمین تنیس متهم کرد و از این قهرمان صرب خواست که در این باره توضیح دهد.
جوکوویچ که به رک گویی و در عین حال سیاستمداری مشهور است در این باره هم کم نیاورد و ضمن تایید نوعی تماس چشم به چشم با بکر، هرگونه تقلب را رد کرد و گفت اگر کاری خلاف مقررات جلوی صدها دوربین تلویزیون صورت گرفته بود داوران ساکت نمی نشستند و حتما او تابحال چندین بار جریمه شده بود.
این اولین باری نیست که یک تنیس باز مجبور می شود به خاطر نگاه کردن به مربی‌اش پاسخگو باشد. به اعتقاد بسیاری از دست اندرکاران این ورزش محبوب جهان، اشکال اصلی در کهنه و غیرعملی بودن این قانون است.
در اکثر ورزش ها، مربیان نقش فعالی در حین بازی دارند و می توانند شاگردان خود را راهنمایی کنند. نمونه اش مسابقات فوتبال است که مربی ها از کنار زمین بی وقفه به بازیکنان رهنمود می دهند یا در ورزش مشت زنی که مربی ها در کنار رینگ داد و فریاد می کنند.
اما در تنیس، البته به جز در مسابقات جام دیویس، مربیان حتی نمی توانند در کنار بازیکن بنشینند و در وقت استراحت با آنها حرف بزنند. از این رو بازیکنان و مربیان هم راه های ارتباط خود را پیدا کرده اند و به بهانه های مختلف این کار را انجام می دهند.
جوکوویچ هم در جلسه مطبوعاتی خود، البته نه به صراحت، درباره غیرعملی بودن این قانون و همه گیر بودن تخطی از آن حرف زد. شاید روزی گوش شنوایی پیدا شود و این قانون دست و پا گیر به زباله‌دانی سپرده شود یا حداقل قدری دستکاری شود تا به جای مشکل‌زا بودن، خود حلال مشکلات شود.
در هرحال متهم به تقلب شدن و سوال و جواب با خبرنگاران ظاهرا تاثیری در وضع و روحیه جوکوویچ نداشته است و او اولین مسابقه خود در ویمبلدون را با پیروزی ای نسبتا قاطع بر فیلیپ کولشرایبر بازیکن سرشناس آلمانی پشت سر گذاشت.
این اولین باری بود که جوکوویچ پس از شکستش در فینال رولان گاروس یا جام آزاد فرانسه در زمین مسابقه ظاهر می شد. او ترجیح داد پس از پایان فصل مسابقات روی خاک رس و آغاز فصل چمن به جای شرکت در تورنمنت‌های کوچکتر جهت آماده شدن برای ویمبلدون در کنار خانواده اش استراحت کند تا شاید آسان تر خاطره تلخ شکست در پاریس را فراموش کند.
جام آزاد فرانسه تنها گرانداسلمی است که جوکوویچ نتوانسته در آن قهرمان شود، مشکل اصلی او تا امسال رافایل نادال بازیکن اسپانیایی بود که شش بار او را در پاریس شکست داد، اما امسال که سرانجام جوکوویچ موفق شد بر حریف اسپانیایی غلبه کند در فینال از استانیسلاو واورینکا بازیکن سوییسی شکست خورد و بار دیگر ناکام شد.
جوکوویچ قصد دارد که ناکامی پاریس را با پیروزی در لندن جبران کند. او نه تنها نفر اول رده بندی جهانی و مدافع عنوان قهرمانی است که بخت اصلی پیروزی در ویمبلدون هم به شمار می رود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar