söndag 28 juni 2015

افزایش ده درصدی قیمت شیر و ماست و پنیر در ایران

افزایش ده درصدی قیمت شیر و ماست و پنیر در ایران

  • 1 ساعت پیش
  •  
  •  اظهارنظر
دولت ایران موافقت کرده که دامداران شیر خام را به قیمتی بالاتر به تولیدکنندگان لبنیات بفروشند و در عوض تولیدکنندگان قیمت سه کالای پرمصرف شیر، ماست و پنیر را حداکثر تا ۱۰ درصد افزایش دهند.
به این ترتیب کارخانجات صنایع لبنی شیرخام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری خواهند کرد.
از ابتدای سال جاری بحث افزایش قیمت لبنیات مطرح شده بود و حدود یک ماه و نیم پیش ستاد تنظیم بازار تصمیماتی برای قیمت شیر گرفت که آن را در نامه‌ای برای تصویب به هیئت دولت فرستاد.
در این میان هم دامداران و هم تولیدکنندگان به مواردی اعتراض داشتند و چالش بین دامداران، صنعت و دولت برای تعیین قیمت صنایع لبنی ادامه داشت.
تعدادی از دامداران تقریباً سه هفته پیش در اعتراض به بندهایی از این نامه، در مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کرده بودند.
دامداران از دولت می‌خواهند به جای پرداخت یارانه، قیمت شیر خام را آزاد کند یعنی تابع عرضه و تقاضا باشد و مشمول قیمت‌گذاری نشود.
در حال حاضر دولت تولیدکنندگان را موظف به خرید شیر خام به قیمت مشخص از دامدار می‌کند و به دامدار هم یارانه می‌پردازد.
علاوه بر این، دامداران می‌خواهند بار میکروبی مجاز برای شیر، کمتر از یک میلیون تعیین نشود چون به گفته احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران، "۵۰ درصد تولید شیر سنتی است و با این شرایط دامداران جریمه و نابود می‌شوند."
تولیدکنندگان صنایع لبنی هم به این افزایش قیمت اعتراض دارند و آن را برای مصرف کننده و تولیدکننده مضر می‌دانند.
محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران می‌گوید: "این افزایش قیمت به ضرر دامداران و کارخانجات است. چرا که قدرت خرید مردم دیگر کفاف افزایش بیشتر را نمی‌دهد. زمانی که مردم کالا را خریداری نکنند، شیر دامدار به فروش نمی‌رسد چرا که کارخانه دیگر تمایلی به تولید ندارد."
null
تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همچنین می‌خواهند دولت آنها را مجبور به خرید شیر خام به قیمت "دستوری" نکند.
به گفته رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی، "حدود ۲۵۰۰ تن شیر خام تولیدی کشور مازاد بر نیاز داخلی است که باید جذب صنایع شود، اما به دلیل بالا بودن قیمت شیر خام، کارخانه‌ها قادر به جذب این میزان نیستند."
"اگر قرار باشد شیر خام با قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومانی خریداری شود، باید قیمت فرآورده‌های لبنی نیز حدود ۱۶ درصد افزایش یابد که این نه به نفع مصرف‌کنندگان است نه به نفع صنایع."
تولیدکنندگان محصولات لبنی در یک سال و نیم گذشته با کاهش قابل‌توجه فروش روبرو بوده‌اند، که تحت تأثیر پایین بودن کیفیت و بالا بودن قیمت محصولات لبنی، استفاده از روغن پالم و شایعاتی مثل استفاده از وایتکس برای پایین آوردن بار میکروبی بود.
آنها نگران این هستند که افزایش قیمت باز هم مصرف را کاهش دهد.
طبق برآورد وزارت جهاد کشاورزی ایران، در حال حاضر ۲/ ۸ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود اما کارخانه‌ها ممکن است مجبور به کاهش تولید خود شوند.
دولت در این میان سعی دارد رویه‌ای در پیش بگیرد که دامداران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را راضی نگه دارد و مردم را به افزایش مصرف تشویق کند.
کمبود مصرف لبنیات در ایران یکی از مشکلات دولت و به خصوص وزارت بهداشت است.
به گفته فرزاد شیدفر، دبیر علمی همایش سلامت شیر، ایران از نظر مصرف شیر "جزء آخرین رده‌های جدول کشورهای دنیا" است: "مصرف شیر در کشور از میانگین سرانه بین‌المللی کمتر است و از هر ۱۰ ایرانی فقط چهار نفر شیر و لبنیات کافی دریافت می‌کنند."
به گفته آقای شیدفر، کاهش مصرف شیر باعث "کمبود کلسیم و ویتامین D (دی)" در ایران شده است.
null
در چند سال گذشته مصرف شیر در ایران "حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش" داشته و سرانه مصرف شیر برای هر فرد ایرانی به کمتر از "هفتاد لیتر در سال" رسیده است.
به این ترتیب مصرف سرانه شیر در ایران حتی از کشورهایی مثل بلیز، مالدیو و سیشل کمتر است و به حدود یک سوم متوسط جهانی کاهش یافته است.
سرانه مصرف شیر در ایران بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۸ از نفری ۲۸ کیلوگرم در سال به ۸۰ کیلوگرم افزایش یافت اما از آن به بعد سیر نزولی گرفت.
کارشناسان "حذف یارانه شیر و گران‌تر شدن این ماده غذایی" را از عوامل مؤثر در کاهش میزان مصرف شیر در ایران می‌دانند.
اردیبهشت پارسال شورای عالی سلامت و غذا به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور، تداوم طرح توزیع شیر در مدارس را به منظور تأمین کلسیم تصویب کرد.
این طرح برای مقابله با کمبود کلسیم در تغذیه رایگان کودکان ایرانی به تصویب رسید، اما کمبود منابع مالی ناشی از تحریم‌ها و ناکارآمدی و ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی باعث شد که این طرح تا پایان پاییز هم به اجرا در نیاید.
شیر توزیعی در مدارس دو درصد کل مصرف شیر در ایران را شامل می‌شود که در مقایسه از بسیاری از کشورهایی که برنامه رایگان توزیع شیر در مدارس دارند کمتر است.
توزیع شیر در مدارس ایران فقط هفتاد روز در سال انجام می‌شود (در طرح اولیه قرار بود ۱۲۰ روز باشد) و هنوز وزارت آموزش و پروش برنامه‌ای برای غنی‌سازی شیر توزیعی با ویتامین D ندارد.
برنامه توزیع شیر رایگان در مدارس ایران یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های شیر مدارس در دنیا از نظر جمعیت تحت پوشش (حدود ۱۳ میلیون نفر) قلمداد می‌شود، اما پس از سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ (دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی) که رشد مداوم داشت، با مشکلات و کمبودهای واضح روبرو است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar