tisdag 22 januari 2019

کلیسای مسروپ اراک نیاز به مرمت دارد

کلیسای مسروپ اراک نیاز به مرمت دارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت و ترمیم سازه کلیسا مسروپ اراک نیاز است.
«محبت نیوز»- «محسن کریمی» گفته است: مرمت اضطراری، نماکاری و رفع رطوبت از جمله سرفصل های مرمتی کلیسا اراک است.
وی در گفتگو با ایرنا اظهارداشت: کلیسا مسروپ اراک از بناهای تاریخی ارزشمند کلانشهر اراک است که در طول سالیان اخیر آسیب زیادی ندیده و با این میزان اعتبار از آسیب به بنا جلوگیری می شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آخرین مرمت کلیسا اراک در سال ۹۲ با استحکام بخشی بام، نماکاری و کاهگل نما انجام شد.
کریمی افزود: کلیسای مسروپ مقدس اراک که در محله قدیمی مسکونی ارامنه در مجاورت خیابان نیسایان این شهر قرار گرفته از آثار برجسته هنر معماری ارامنه در اراک است.
وی اظهار داشت: این اثر که در سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده در سال ۱۹۱۴ میلادی با بهره گیری از منابع مالی ارامنه اراک و ساکنان ارمنی نشین روستاهای لیلیان خمین و مهاجران، ازنا ، کزاز، کمره، هفت جاپلق و بور ساخته شده است.
علاوه بر برنامه های کلیسایی، فعالیت های عام المنفعه، جشن ها و رسومات و تمامی امور اجتماعی ارامنه نیز در این کلیسا انجام می شود.
این کلیسا در زمینی به طول ۲۴ و نیم و عرض ۱۵ و نیم متر بنا شده که در آن مجموعه خدمات مدرسه، تالار اجتماعات، منزل کشیش، سرایداری و کلیسا قرار گرفته است.
برج ناقوس خانه کلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است و با زیبایی خاص در سردر ورودی بنای خودنمایی می کند.
محراب کلیسا با تزئیناتی از آجر و اشکال هندسی با تصایری ازعیسی مسیح و مکان هایی برای روشنایی شمع جلوه ای خاص دارد.
در مرکز کلیسای مسروپ اراک چهار ستون هشت ضلعی قرار گرفته که قسمتی از وزن طاق ها و گنبدهای یک پوش را تحمل کرده و وزن سایر گنبدها و طاق ها بر روی جزرها تقسیم شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar