????? ??????? ????
تقاطع: رهبر جمهوری اسلامی، عصر روز سه‌شنبه (۲ تیر-۲۳ ژوئن) در سخنانی تایید کرد که مذاکرات پنهانی با دولت امریکا بر سر موضوع هسته‌ای در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد و با واسطه‌گری یکی از مقامات منطقه آغاز شد.
علی خامنه‌ای در دیدار با سران سه قوه جمهوری اسلامی و مسوولان و مدیران ارشد این حکومت گفت: «موضوع مذاکره با امریکایی‌ها مربوط به زمان دولت قبل است و به فرستادن واسطه به تهران برای درخواست مذاکره مربوط می شود. در آن زمان، یک نفر از محترمین منطقه به عنوان واسطه به دیدار ما آمد و به صراحت گفت رییس‌جمهور امریکا از او خواهش کرده که به تهران بیاید و درخواست امریکایی‌ها برای مذاکره را مطرح کند. امریکایی‌ها به این واسطه گفته بودند می‌خواهیم ضمن شناخت ایران به عنوان قدرت هسته‌ای، مسأله هسته‌ای را حل و فصل کنیم و تحریم‌ها را ظرف ۶ ماه برداریم. البته ما به آن واسطه گفتیم به امریکایی‌ها و حرف‌های‌شان اطمینانی نداریم، اما با اصرار آن واسطه، قبول کردیم که این مسأله را یک بار دیگر امتحان کنیم و مذاکرات شروع شد.»
هرچند که خامنه‌ای نامی از این فرد واسطه نبرد اما آن‌گونه که پیش‌تر در گزارش‌‌های غیررسمی منتشر شده، واسطه‌ی آغاز مذاکرات، سلطان قابوس، پادشاه عمان بود که رابطه‌ای نزدیک با مقامات هر دو کشور دارد.
رهبر جمهوری اسلامی در ادامه‌ی اظهارات خود، از عمل نکردن امریکایی‌ها به وعده‌شان برای برداشتن تحریم‌ها در کوتاه‌مدت انتقاد کرد و اظهار داشت: «در جریان مذاکرات، امریکایی‌ها ۶ ماهِ وعده داده شده برای لغو تحریم‌ها را ابتدا به یک سال تبدیل کردند و بعد با زیاده‌خواهی‌های مکرر، مذاکرات را طولانی و حتی تهدید به تحریم بیشتر کردند و از نظامی‌گری و روی میز و زیر میز سخن گفتند.»
وی هم‌چنین مدعی شد که امریکایی‌ها در عین حال که «قصد نابودی صنعت هسته‌ای و محروم کردن ایرانیان از فواید فراوان این صنعت» را دارند، می‌خواهند «ضمن ادامه فشارها، تحریم‌ها را نیز به نوعی حفظ کنند».
خامنه‌ای در ادامه، “خطوط قرمز هسته‌ای” را در این مذاکرات این‌گونه برشمرد:
یک. ما برخلاف اصرار امریکایی‌ها محدودیت‌های بلندمدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول نداریم و مقدار سال‌های مورد قبول محدودیت را به آنها گفته‌ایم.
دو. کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز حتی در زمان محدودیت باید ادامه پیدا کند. آنها می‌گویند در مدت ۱۲ سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.
سه. تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره امریکا و چه دولت امریکا باید فوراً هنگام امضای موافقت‌نامه، لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود. امریکایی‌ها درباره‌ی تحریم‌ها یک فرمول پیچیده، چندلایه و عجیب و غریب مطرح می‌کنند که معلوم نیست از آن، چه چیزی در می‌آید اما ما صریحاً مطالب‌مان را می‌گوییم. لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود. نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم‌ها لغو شود. ما این مسأله را مطلقاً قبول نداریم. ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفیم چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست و ما به آن بدبین هستیم.
چهار. بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس‌وجو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی خط قرمز ما است. می‌گویند آژانس باید اطمینان پیدا کند؛ این چه حرف نامعقولی است چگونه اطمینان پیدا کند مگر این‌که وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند.
گفتنی است در دیدار عصر سه‌شنبه‌ی خامنه‌ای با مقامات ارشد جمهوری اسلامی که به روال سال‌های گذشته به مناسبت “ماه رمضان” انجام گرفت، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، غایب اصلی بود.