måndag 18 maj 2015

آمریکا: برای بازپس‌گیری رمادی به عراق کمک می‌کنیم

آمریکا: برای بازپس‌گیری رمادی به عراق کمک می‌کنیم

ساکنان رمادی از این شهر می‌گریزند.مقام‌های ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که واشینگتن همراه با متحدانش در ائتلاف بین‌المللی، برای بازپس‌گیری شهر رمادی از دست گروه حکومت اسلامی به دولت عراق کمک می‌کند.
 
به گزارش روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت خبرگزاری رویترز، اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید گفته است: «می‌توان منکر شد که این {سقوط رمادی} یک شکست است اما نمی‌توان هم منکر شد که ما برای بازپس‌گیری رمادی به عراقی‌ها کمک می‌کنیم».
آقای شولتز افزوده که آمریکا اعتقاد دارد «نیروهای عراقی این توان را دارند تا با پشتیبانی نیروهای ائتلاف، کنترل کامل رمادی را پس بگیرند».
 
اظهارات سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پس از آن منتشر شد که رویترز به نقل از فرماندهان نظامی و مقام‌های سیاسی آمریکا گزارش داد که ایالات متحده اگرچه از عراق برای بازپس‌گیری رمادی و دیگر مناطق تحت کنترل حکومت اسلامی پشتیبانی می‌کند اما قصدی برای اعزام نیروی پیاده‌نظام به این کشور ندارد.
 
دو فرمانده نظامی آمریکا به رویترز گفته‌اند که «اعزام سربازان به این نبرد مشکلات زیادی به بار می‌آورد» و «چنین گزینه‌ای در دستور بررسی نیست».
 
یک مقام غیرنظامی ایالات متحده هم گفته است: «آنچه که نیاز است این است که عراقی‌ها خود از کشورشان دفاع کنند تا در پایان، پیروزی برای خود عراقی‌ها باشد».
 
او افزوده است: «یادمان باشد که این کشور متعلق به چه کسانی‌ست و چه کسانی باید مسئولیت آن را بپذیرند. این ایالات متحده نیست، عراقی‌ها هستند که باید مسئولیت کشورشان را قبول کنند».
 
سخنان این گروه از مقام‌های آمریکایی به دنبال سقوط کامل شهر رمادی، مرکز استان انبار عراق به دست نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) بیان شده است.
 
دولت عراق تلاش خود را برای بازپس گیری این شهر که در ۱۱۰ کیلومتری بغداد (پایتخت) قرار دارد، آغاز کرده است.
رویترز می‌گوید که حدود ۳۰۰۰ شبه‌نظامی شیعه، دوشنبه به یک پایگاه نظامی نزدیک این شهر وارد شدند تا در عملیات آزادسازی مجدد آن مشارکت داشته باشند.
 
اما این گزارش به نقل از شاهدان عینی و یک افسر نظامی گفته که نیروهای داعش با خودروهای جنگی به سمت این پایگاه نظامی حرکت کرده‌اند.
 
یک مقام رسمی آمریکا با بیان اینکه فکر نمی‌کند که استراتژی باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده در عراق تغییر کند، گفته است که در رمادی «تمام قدرت عراقی‌ها، شامل شبه‌نظامیان شیعه، حضور نداشته است».
 
او افزوده است: «من فکر نمی‌کنم استراتژی رییس جمهوری تغییر کند اما چیزی به روشنی باید تغییر کند. این عراقی‌ها هستند که باید برای دفاع از کشورشان بیشتر تلاش کنند».
 
آمریکا رهبری ائتلافی بین‌المللی که در سوریه و عراق، به مواضع و نیروهای داعش حمله می‌کند، بر عهده دارد اما این ائتلاف تاکنون از اعزام سرباز پیاده به درگیری‌ها خودداری کرده است.
 
این ائتلاف در اطلاعیه‌ای که دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که در ساعات ابتدایی روز یکشنبه، ۲۵ حمله هوایی به نیروهای حکومت اسلامی در عراق و سوریه انجام داده است.
 
شش حمله در اطراف حسکه سوریه به خودروها و مواضع نظامی داعش صورت گرفته و ۱۹ حمله نیز ساختمان‌ها و خودروهای این گروه در فلوجه، رمادی، سنجار و دیگر شهرهای عراق را هدف گرفته است.
+4
رأی دهید
-2
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar