تقاطع: رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین خط قرمز خود برای مذاکرات هسته‌ای گفت که اجازه گفتگوی بازرسان بین‌المللی با دانشمندان ایرانی را نخواهد داد. به گفته‌ی او این خواسته در جریان مذاکرات از سوی طرف مقابل مطرح شده است.
علی خامنه‌ای، روز چهارشنبه (۳۰ اردیبهشت-۲۰ می‌) در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه نظامی “امام‌حسین” (متعلق به سپاه پاسداران) گفت: «من اجازه نمی‌دهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رساندند، بنشینند و حرف بزنند.»
او اضافه کرد: «دشمن پررو و وقیح توقع دارد اجازه بدهند و راه را باز کنند که بیایند با دانشمندان و اساتید و محققان ما گفتگو و مذاکره کنند… این اجازه مطلقا داده نخواهد شد.»
وی هم‌چنین خواهان “عزم راسخ” مسوولان و دولت در برابر “دشمن” به گفته‌ی او “زیاده‌طلب” شد و با بیان این‌که «اجازه‌ی هیچ‌گونه بازرسی از هیچ یک از مراکز نظامی داده نخواهد شد»، تاکید کرد که «هر چه دولت و ملت و مسوولان در برابر دشمن عقب‌نشینی کنند، آن‌ها جلو می‌آیند».
خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت خبرهایی دارد مبنی بر این‌که «دشمنان با همکاری بعضی مسوولان سفیه منطقه خلیج فارس در صددند تا جنگ‌های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند».
او در حضور فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی اضافه کرد: «پاسداران انقلاب اسلامی و همه پاسداران حریم امنیت ملی در سازمان‌های مختلف بیدارند. اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی بسیار سخت خواهد بود.»
خط‌ قرمز تازه‌ی رهبر جمهوری اسلامی برای مذاکره‌کنندگان هسته‌ای این حکومت پس از آن مطرح می‌شود که در روزهای گذشته شماری از مقامات تهران از “دبه در آوردن” طرف مقابل و مطرح شدن خواسته‌های جدید از سوی امریکا در مذاکرات خبر داده بودند.
در یکی از مهم‌ترین این اظهارات، علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد خامنه‌ای به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای جمهوری اسلامی هشدار داد که «به هیچ‌ وجه» نباید خط قرمزهای اعلام‌شده از سوی رهبر این حکومت را نادیده بگیرند.
آقای ولایتی در گفتگویی با وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، سه موضوع «برداشته شدن هم‌زمان تحریم‌ها با محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران»، «مدت زمان اعمال محدودیت‌ها»، و «بازرسی از مراکز نظامی» را خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مساله‌ی هسته‌ای دانست و گفت امریکایی‌ها اصرار دارند که خط‌قرمزها را بشکنند و از این حدود عبور کنند».
او با بیان این‌که «تیم مذاکره‌کننده‌ی ما پایبند به این خط‌قرمزها هستند» افزود: «تأکید می‌کنم که خط‌قرمز‌های اعلام‌شده “قطعی” هستند و به‌هیچ‌وجه این خطوط نباید از طرف مذاکره‌کنندگان نادیده گرفته شود.»