måndag 18 maj 2015

کشتی ایرانی عازم یمن 'تحت پوشش ناوهای ارتش قرار گرفت'

کشتی ایرانی عازم یمن 'تحت پوشش ناوهای ارتش قرار گرفت'

  • 6 ساعت پیش
ایران می‌گوید کشتی نجات با هدف شکستن محاصره یمن راهی این کشور شده است
ناخدای "کشتی نجات" که یک هفته پیش راهی یمن شده، از ورود این کشتی به منطقه تحت پوشش ناوگروه ۳۴ نیروی دریایی ارتش ایران خبر داده است.
کاپیتان مسعود قاضی میرسعید به خبرنگار ایرنا در این کشتی گفت که صبح امروز، دوشنبه ۲۸ اردیبهشت یکی از ناوهای جنگی نیروی دریایی ایران مستقر در خلیج عدن، حضور خود را در مسیر حرکت کشتی نجات اعلام کرده است.
به گفته آقای قاضی میرسعید، این کشتی امروز از کنار بندر مکلا در جنوب یمن عبور می‌کند و تا دو روز دیگر وارد باب‌المندب و دریای سرخ می‌شود.

هشدار ایران

ایران می‌گوید این کشتی حامل کمک‌های انسانی و تعدادی از امدادگران و فعالان صلح است و با هدف "شکستن محاصره یمن" راهی بندر حدیده در غرب این کشور شده و هماهنگی‌های لازم برای پهلوگیری آن انجام شده است.
علاوه بر امدادگران ایرانی فعالان صلح اروپایی و آمریکایی هم در کشتی نجات حضور دارند
به گفته ایران، علاوه بر ۲۵۰۰ تن کمک‌های ضروری و کادر پزشکی و امدادی، سه فعال ضد جنگ از اروپا و آمریکا و ۱۵ خبرنگار در این کشتی هستند.
پیش از این سخنگوی نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان گفته بود که این ائتلاف تنها پس از بازرسی کشتی حامل کمک‌های ایرانی اجازه رسیدن آنها به یمن را می‌دهد، اما ایران گفته اجازه بازرسی از این کشتی را نخواهد داد.
دو هفته پیش هم هواپیماهایی که به گفته ایران حامل کمک‌های بشردوستانه و زخمی‌های درمان شده جنگ یمن بودند، هنگام ورود به حریم هوایی این کشور با اخطار جنگنده‌های عربستان مجبور به بازگشت شدند.

ازسر گیری حملات هوایی عربستان

کشتی ایرانی نجات در حالی وارد خلیج عدن شده که عربستان و متحدانش حملات هوایی علیه یمن را بعد از پنج روز آتش‌بس از سر گرفته اند.
هدف از این حملات جلوگیری از تسلط شبه‌نظامیان شیعه حوثی بر یمن عنوان شده، اما ایران این حملات را نقض تمامیت ارضی یمن توصیف کرده است.
در مقابل عربستان، ایران را به حمایت از حوثی‌ها و تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کند.

مطالب مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar