سه شنبه ۱۳-۰۳-۱۳۹۹
«خاچکار» (سنگ صليبی) يادبود نسل کشی ارمنيان در ايالت کلرادو آمريکا مورد تهاجم واقع شده است.
«محبت نیوز»- جامعه ارمنی ايالت کلرادو آمريکا با انتشار خبری در مورد خرابکاری «خاچکار» (سنگ صليبی) ارمنی که در مجموعه ياد بود «کاپيتولی» و به ياد قربانيان نسل کشی ارمنيان و جناياتی که بر عليه بشريت صورت پذيرفته است، بنا شده بود در طی اعتراضات، در مرکز دنور توسط رنگ و نوشته هايی مورد بی احترامی و خرابکاری واقع شده است.
به گزارش موسسه ترجمه و تحقیق هور، جامعه ارمنی ايالت کلرادو با اصرار بر اين که معترضينی که در اعتراضات مسالمت آميز شرکت می کنند به هيچ وجه ارتباطی با اين وانداليزم ندارند. در بيانيه خود نوشته اند: با تاسف و اندوه فراوان به اطلاع می رسانيم، «خاچکار» (سنگ صليبی) ارمنی که به ياد قربانيان نسل کشی ارمنيان و جنايات عليه بشريت بر پا شده بود، در طی اعتراضاتی که در مرکز دنور انجام می پذيرد، مورد بی احترامی و خرابکاری واقع شده است.
اين خاچکار نه فقط به ياد قربانيان نسل کشی ارامنه، بلکه برای احترام ياد تمامی قربانيانی که در جنايات عليه بشريت، از جمله بر عليه برده داری و نژاد پرستی که توسط دولتها حمايت ميشود بر پا شده است. جای تاسف دارد که اين سنگ ياد بود توسط کسانی که در برابر محکوميت چنين جناياتی مبارزه می کنند، مورد خرابکاری و بی احترامی واقع شود. رهبران اعتراضات ياد شده همواره خرابکاری و خشونت را محکوم می کنند.ما مسئوليت اين بی احترامی و خرابکاری را بر دوش معترضينی که با اعتراضات مسالمت آميز به مبارزه بر خواسته اند نمی گذاريم. ما به نمايندگی از طرف ارامنه که مورد نسل کشی واقع شده اند، نا عدالتی که بر جامعه سياه پوست آمريکا روا می دارند را محکوم کرده و همراه آنان خواستار بر پايی عدالت هستيم.
 امروز، قبل از آن که مطلع شويم که سنگ صليب ارمنی مورد بی احترامی و خرابکاری واقع شده است، مسئولين جامعه ارامنه کلرادو روشهايی را برای حفاظت آن مورد بررسی قراردادند.اين واقعه بسيار دردناک است، زيرا اين «خاچکار»(سنگ صليبی) ارمنی که با چنين روشی خراب شده است، يکی از نمونه هايی از ۳۰۰۰ «خاچکار» معروف و تاريخی «خاچکار»-های قرون وسطی تاريخ ارامنه بود که در سال ۲۰۰۵ در چهار چوب سياستهای ارمنی ستيزی و نابودی تاريخ و تمدن ارمنيان در نخجوان، توسط جمهوری آذربايجان برنامه ريزی شده و تمامن از بين برده شدند.
 ما همچنان اعتراضات در حال وقوع را مد نظر خواهيم داشت و راه حل های کوتاه مدت و دراز مدتی را برای حفاظت مجموعه يادبود کلرادو در نظر خواهيم گرفت. در صورت لزوم، ما برای حفظ حقوق بشر و برابری برای همه، بنای يادبود مقدس خود را بازسازی خواهيم کرد».
پیشنهاد می شود: