پنجشنبه ۰۵-۰۴-۱۳۹۹
درحالی که آمریکا در سال‌های اول انقلاب مقصد اصلی پناهجویان ایرانی بوده‌است در سال‌های بعد آلمان و با فاصله بریتانیا به پناهگاه‌های اصلی ایرانیان تبدیل شده‌اند.
«محبت نیوز»- تازه‌ترین آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی (زمستان ۱۳۹۸) حدود ۲۱۵ هزار ایرانی، در کشورهای دیگر جهان پناهنده یا پناهجو بوده‌اند. از این تعداد حدود ۱۳۰ هزار نفر به عنوان پناهنده پذیرفته شده‌اند و بیش از ۸۶ هزار نفر هم برای دریافت پناهندگی اقدام کرده‌اند و در انتظار رسیدگی به پرونده خود هستند.
به گزارش بی بی سی، این آمار تجمیعی است، یعنی ۲۱۵ هزار نفر پناهنده و پناهجوی ایرانی، مجموع افرادی است که در سال‌های اخیر از ایران خارج شده و در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی در گوشه و کنار جهان، یکی از وضعیت‌های پناهندگی یا پناهجویی را داشته‌اند. بسیاری از پناهجویان، بعد از زندگی در کشوری که به آن پناه برده‌اند، براساس قوانین آن کشور می‌توانند شهروند شده و از وضعیت پناهندگی خارج شوند. بعضی از پناهجویان هم بعد از مدتی به کشور خود باز می‌گردند که در مورد ایران این آمار ناچیز است.
شمار پناهجویان ایرانی از سال ۱۳۸۸ روند صعودی داشته است، سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) ۶۹ هزار ایرانی درخواست پناهندگی کرده‌اند که بالاترین رقم ثبت شده است.
داده‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بعد از انقلاب و در دوران جنگ ایران و عراق، آمریکا، بریتانیا و سوئد، مقصد‌های نهایی بیشتر پناهجویان ایرانی بوده‌اند. از پایان دهه ۱۳۷۰ آلمان و بعد با فاصله بریتانیا مقصدهای اصلی پناهجویان شده‌اند.
درحالی که آمریکا در سال‌های اول انقلاب مقصد اصلی پناهجویان ایرانی بوده ‌است در سال‌های بعد آلمان و با فاصله بریتانیا به پناهگاه‌های اصلی ایرانیان تبدیل شده‌اند.
حدود یک سوم ایرانیانی که در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی در جهان پناهجو با پناهنده بوده‌‌اند، در آلمان ساکن بوده‌اند. ترکیه و عراق معمولن محل اسکان موقت پناهجویان ایرانی هستند.