پنجشنبه ۰۵-۰۴-۱۳۹۹
شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه سوم تیرماه خود ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، را برای یکسال دیگر تمدید کرد.
«محبت نیوز»- بر اساس گزارشی که دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل منتشر کرد، در نشست عصر سه‌شنبه ۲۳ ژوئن این شورا در ژنو، اعضای حاضر با توجه به شرایط حقوق بشر در ایران با ۲۲ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع، به تمدید مأموریت، گزارشگر ویژه در مورد حقوق‌بشر در ایران برای یک سال دیگر رای دادند.
این در حالی است ایران به جاوید رحمان و گزارشگران پیش از او، با وجود درخواست‌های متعدد، اجازه سفر به ایران را نداده‌ است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر، گزارش‌های مفصلی را به صورت ادواری در مورد نقض حقوق‌بشر یا پیشرفت آن منتشر می‌کند.
گفتنی است که طی روزهای گذشته، ۳۹ سازمان مدافع حقوق بشر در نامه‌ای مشترک به کشورهای عضو حقوق‌بشر سازمان ملل، خواستار حمایت این کشورها از تمدید مأموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه این سازمان در مورد وضع حقوق بشر در ایران، شده بودند.
جاوید رحمان در آخرین گزارش‌های خود به موارد نقض حقوق‌بشر در ایران از جمله نقض حقوق اقلیت‌های دینی و قومی، نقض حقوق فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران، نقض آزادی بیان، برخورد با وکلا، نقض حقوق زنان و موارد دیگر اشاره کرده بود.