پنجشنبه ۰۵-۰۴-۱۳۹۹
جنگنده‌های ترکیه طی هفته گذشته چندین روستای مسیحی نشین را در مناطق شمالی عراق، بمباران کردند.
«محبت نیوز»- طی چند روز گذشته و با بالا گرفتن در گیری ها در شمال عراق یک سرباز ترک و پنج شهروند کُرد کشته و تعدادی از مسیحیان ساکن این منطقه زخمی شده اند.
حالا و با افزایش تنشها اسقف کلدانی شهر زاخو (شهری در مرز ترکیه با عراق)، ربان القاس می‌گوید: “اردوغان و دولت ترکیه مانند تروریست ها عمل می‌کنند.”
جنگنده های ترکیه مناطق بسیاری از اقلیم کردستان عراق را مورد حمله قرار داده اند که در این مناطق روستاهای مسیحی نشین نیز آسیب دیده و ساکنین آن دچار ترس و وحشت بسیاری شده اند، به طوریکه مجبور به فرار و جستجوی پناهگاهی امن شده اند.
به گزارش آسیا نیوز، در حملات هوایی ارتش ترکیه به مناطق مرزی شمال عراق تعدادی از روستاهای مسیحی نشین هدف بمباران این جنگنده ها قرار گرفته اند که مسیحیان ساکن این مناطق را مجبور به فرار کرده است.
طی آخر هفته گذشته حملات جدیدی در مناطق کردنشین عراق توسط جنگنده های ترکیه صورت گرفته که توسط مسیحیان آن مناطق تصویربرداری و در فضای مجازی منتشر شده است.
در این تصاویر شما مردی را می‌بینید که به زبان آرامی به فرزندان خود می گوید: “نترسید! نترسید! گوشهای خود را محکم بگیرید” و تلاش می‌کند اشک های آنها را پاک کند.
اسقف اعظم کلدانی، ربان القاس گفته است تعداد زیادی از مسیحیان مجروح شده اند، اما خوشبختانه رو به بهبودی هستند.
همزمان و با بالا گرفتن تنش میان ترکیه و عراق، سفیر ترکیه در این کشور اعلام کرده که این عملیات تا زمان شکست عناصر حزب کارگران کردستان ادامه می یابد تا بغداد اعضا و گروه های مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را از مرزهایش خارج کند. این واقعه تقریبن شبیه سناریوی جنگ سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ است. زمانی که درگیری ها منجر به ویرانی صدها روستای آشوری_کلدانی مسیحی در مناطق جنوب غربی ترکیه و شمال عراق شد.
این اسقف کلدانی در ادامه می‌گوید: “ارتش ترکیه و رئیس جمهور آنها رجب طیب اردوغان بدون توجه به زجر و آسیبهایی که شهروندان این مناطق متحمل می شوند مانند تروریست ها عمل می کنند.”
ربان القاس اضافه می‌کند: “اردوغان می‌خواهد کردها را نابود کند و هیچ چیز نمی‌تواند جلوی او را بگیرد و این اقدامات او پیامدهای منفی بزرگی برای کل منطقه به بار خواهد آورد. مسیحیان و مسلمانان هر دو مورد حمله قرار گرفته اند و افراد بسیاری در حال فرار از مناطق شمالی عراق هستند.”
اسقف اعظم ادامه می‌دهد: “شنیده ام که قبرستان مسیحیان در ورودی شهر زاخو مورد حمله و اصابت بمب قرار گرفته است. آسیب های وارده به این قبرستان منجر به ویرانی قبرها و بیرون افتادن و متلاشی شدن جنازه ها شده و صحنه های دردناکی را ایجاد کرده است.”
ترکیه از هفته گذشته دو عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و «پنجه ببر» را با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق آغاز کرده است. دولت اقلیم کردستان هم در بیانیه‌ای از ترکیه خواست به حاکمیت عراق احترام بگذارد و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نیز این مناطق را ترک کرده و در مناطق مرزی از تنش‌آفرینی خودداری کند.