جمعه ۲۳-۰۳-۱۳۹۹
در گزارش سالیانه وزارت خارجه آمریکا آمده حداقل ۱۰۹ نفر از اقلیت‌های دینی ایران به دلیل عمل به آیین‌های دینی خود در زندان هستند.
«محبت نیوز»- وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی‌های دینی در جهان به سرکوب شدید معترضان در ایران و سرکوب اقلیت‌های دینی و قومی توسط جمهوری اسلامی اشاره کرده است.
در این گزارش که چهارشنبه ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) منتشر شد جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نسبت به استفاده بی‌رویه از زور علیه معترضان در جریان اعتراضات سراسری در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده است. بر اساس گزارش‌ها سرکوب معترضان در استان‌هایی که از نظر قومی در اقلیت بودند به شدت زیاد بوده است.
در این گزارش بر اساس اطلاعات «اطلس زندان‌های ایران» پایگاهی از داده‌ها که سازمان غیردولتی «متحد برای ایران» جمع آوری می‌کند، آمده «حداقل ۱۰۹ نفر از اقلیت‌های دینی ایران به دلیل عمل به آیین‌های دینی خود در زندان هستند.»
وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ادامه سرکوب بهائیان و سایر اقلیت‌های مذهبی می‌نویسد «دولت ایران به آزار، بازجویی و بازداشت بهائیان، نوکیشان مسیحیان، مسلمانان سنی و سایر اقلیت‌های دینی ادامه داده و عملکرد پیروان مسیحیت را از نزدیک تحت نظر گرفته تا مانع ترویج آن شود».
همزمان گروهی از سازمان‌های مسیحی در گزارشی به کمیته ارزیابی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کردند که حکومت اسلامی ایران همچنان اقدام به آزار و اذیت مسیحیان می‌کند.
این کمیته وضعیت حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی‌‌های سیاسی و حقوق اقلیت‌های دینی و قومی در کشورهایی که میثاق بین‌المللی حقوق بشر را امضاء کرده‌اند ازریابی می‌کند.
این گزارش که با همکاری سازمان‌های بین‌المللی مسیحی، ماده ۱۸، «درهای باز»، «ام ئی سی»، «اتحاد جهانی انجیلی» و «همبستگی جهانی مسیحی» تهیه شده، پیش از جلسه ماه ژوئن کمیته حقوق بشر سازمان ملل، در اختیار این نهاد قرار گرفته است.
در این گزارش تاکید شده جمهوری اسلامی به کلیساها اجازه نمی‌دهد کتاب و جزوات پرستشی را به زبان فارسی چاپ کنند. این ۵ سازمان تاکید کردند شرکت در کلیساهای خانگی در ایران جرم تلقی می‌شود و مجازات سنگین در پی دارد و نوکیشان با اتهاماتی مثل اقدام علیه ملی و جاسوسی و تبلیغ علیه نظام روبرو می‎شوند.