جمعه ۱۶-۰۳-۱۳۹۹
آشور کالتا
آشور کالتا
“آشور کالتا” تا قبل از نقل مکان به فردیس، سال‌ها در محله شهرآرا در صادقیه تهران زندگی می‌کرد و خادم «کلیسای آشوری تومای رسول» شهرآرا بود. آشور بعد از بسته شدن کلیسا به شغل رانندگی در آژانس روی آورد.
«محبت نیوز»- مجتبی ذوالنوری از نمایندگان امنیتی مجلس شورای اسلامی اواسط خرداد شمار کشته‌شدگان در اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ را ۲۳۰ نفر و تعداد مجروحان را نیز ۲هزار نفر اعلام کرد. این در حالیست که خبرگزاری رویترز بر اساس منابع دولتی داخل ایران اعلام کرده بود تعداد کشته‌شدگان در این اعتراضات ۱۵۰۰ نفر بوده است.
یکی از قربانیان اعتراضات «آشور کالتا» از شهروندان مسیحی آشوری ساکن فردیس کرج بود. او بعد از ظهر یک‌شنبه ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراض‌های سراسری آبان‌ پس از گرانی بنزین، هدف اصابت گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت و جان باخت.
«رادیو زمانه» ۴ خرداد ۹۹ در گفتگو با تعدادی از دوستان و آشنایان زنده‌یاد آشور گوشه‌هایی از زندگی او را روایت کرد.
تحویل پیگر پس از دریافت تعهد
در این گزارش آمده ابتدا به خانواده آشور گفتند بر اثر برخورد باتوم به سرش فوت کرده، اما بعد روایت را به «سانحه رانندگی» تغییر دادند و از خانواده هم خواستند تا علت مرگ را به همه تصادف اعلام کنند. خانواده او بعد از مراجعه به پزشکی قانونی و شناسایی آشورکالتا متوجه شدند علت مرگ برخورد گلوله به قلب بوده است.
برای تحویل پیکر آشور کالتا از خانواده او چند تعهد گرفته شد. از آنها خواسته شد درباره مرگ آشور سکوت کنند و اجازه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نخواهند داشت. همچنین از آنها خواسته شد تا مراسم ختم برگزار نشود و تنها مراسم تشییع کوچک و بی‌سر و صدایی با حضور تعداد محدودی از فامیل و آشنایان برگزار شد.
کلیسا مهمترین دلخوشی آشور
آشور کالتا اصالتن از آشوریان اهل ارومیه بود. او تا قبل از نقل مکان به فردیس، سال‌ها در محله شهرآرا در صادقیه تهران زندگی می‌کرد و خادم «کلیسای آشوری تومای رسول» شهرآرا بود. آشور بعد از بسته شدن کلیسا به شغل رانندگی در آژانس روی آورد. یکی از دوستان او می‎‌گوید «کلیسا سال ۹۰ یا ۹۱ به بهانه اینکه فارسی زبان وارد آنجا می‌شود بسته شد. مهم‌ترین دلخوشی‌اش کلیسا بود که از وقتی بسته شد تاثیر بدی در روحیه‌اش داشت. متاسفانه چون در ایران اقلیت بودند، اجازه پرستش خدا به شیوه خودشان را نداشتند و همیشه منع می‌شدند و ترس از برگزاری جلسات دعای هفتگی را داشتند. بعد از بسته شدن اینکه کلیسا رفت آژانس و بعد شرایط بدتر شد و با ماشین پراید کار می‌کرد. خودش شرایط سخت مادی داشت اما به دیگران کمک می‌کرد، آشور انسانی بود که من به شخصه شبیه‌اش را ندیدم. دلم می‌سوزد که بیگناه پرپر شد.»
آشور مسافرکشی می‌کرد
به گفته یکی از دوستان آشور، او بعد از سال‌ها تصمیم به ازدواج گرفته بود و قصد داشت به زودی ازدواج کند، اما مرگ امانش نداد. او مدتی به عنوان خدمات نسبت دوربین‌های مداربسته نیز کار کرد، اما بار دیگر مجبور شد به مسافرکشی روی بیاورد و به گفته دوستانش این تنها منبع درآمد آشور بود.
یکی دیگر از دوستان او می‌گوید «آشور مرد بسیار بسیار پاک و مرد بسیار بسیار شریفی بود، آدمی واقعن شبیه‌اش ندیده بودم و نخواهم دید، به مادیات دنیا بی توجه و در کار خدمت به خلق بود. سالیان سال از مادر پیرش که در ایران تنها زندگی می‌کرد، مراقبت می‌کرد و به خاطر ایشان زندگی شخصی خودش را کنار گذاشت و به مادرش خدمت می‌کرد…».
یکی از دوستان آشور نقل کرده او در ماشین نشسته بود که گلوله به قفسه سینه‌اش برخورد کرد.
در پایان این گزارش آمده آشور کالتا یکی از صدها قربانی سرکوب خشونت‌بار حکومت در جریان اعتراضات آبان ۹۸ است. روایت داستان زندگی و مرگ او و دیگر کشته‌شدگان، فقط ثبت جنایت‌‌ و سرکوب سیستماتیک‌ در جمهوری اسلامی نیست، بلکه تلاشی برای پاسداشت خاطره‌‌شان در راستای دادخواهی است.
او پنجشنبه ۳۰ آبان ۹۸ پیکر آشور کالتا در آرامستان ارمنی‌ها (نام رسمی) آرام گرفت.