یکشنبه ۰۸-۰۴-۱۳۹۹
یک زوج مسیحی در جمهوری آذربایجان به اتهام ترویج فرهنگ مسیحی و داشتن تعدادی کتاب مقدس و برگزاری مراسم کریسمس، به جریمه نقدی محکوم شدند.
«محبت نیوز»- مسیحیان در جمهوری آذربایجان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان نظارت بر فعالیت های دینی در این کشور را بر عهده دارد و اجازه برگزاری هر گونه مراسم دینی تنها به وسیله این ارگان دولتی صادر می گردد.
چندی پیش در خبرها آمده بود دادگاه تجدید نظر جمهوری آذربایجان درخواست تجدید نظر زوج مسیحی، علیه اتهامات وارده را رد کرده است. اتهام این زوج اشاعه و ترویج فرهنگ مسیحی و داشتن تعدادی کتاب مقدس و برگزاری مراسم کریسمس بدون اجازه از مقامات محلی عنوان شد.
صفقان و گلنار ممدوف که به همراه دو فرزند خردسال خود در روستای قراگونا در جنوب غربی پایتخت باکو زندگی می کنند، توسط دادگاه محلی به پرداخت جریمه نقدی معادل حقوق سه ماه یک کارگر در جمهوری آذربایجان محکوم شدند.
پسر شش ساله آنها نیز کتابهای مسیحی را بدون اطلاع والدین خود به مدرسه برد که مسئولان مدرسه مدعی شدند همکلاسی های خود را با اینکار آزرده است. معلم این کودک نیز با مشاهده این کتابها در دست وی فورن از این خانواده به پلیس شکایت کرد و پلیس به منزل شخصی این زوج مسیحی حمله کرد و تعداد ۱۰۶ کتاب مقدس و کتابچه با محتوای مسیحیت را کشف و ضبط کرد.
یکماه پیش از برگزاری دادگاه تجدید نظر این زوج مسیحی نیز کشیش کلیسای پروتستانی که این خانواده را شبانی می کرد، کشیش ایلیا زنچکو احضار و توسط ماموران پلیس مورد بازجویی قرار گرفت.
بر اساس گزارشها پرداخت جریمه در نظر گرفته شده برای این زوج مسیحی با توجه به شرایط مالی آنان تقریبن غیر ممکن است. کشیش زنچکو می گوید :”بعد از اطلاع از حکم دادگاه تصمیم به ارسال نامه ای برای رئیس جمهور الهام علی اف گرفتم تا درباره جفا بر این زوج مسیحی برای وی بنویسم .”
قوانین جمهوری آذربایجان جهت کنترل فعالیتهای مذهبی در سراسر این کشور بسیار سختگیرانه می باشد. به عنوان مثال برگزاری هرگونه جلسات دینی باید با تائید و تصویب دولت صورت پذیرد و گزارش شده است پلیس و مقامات امنیتی بارها به منازل شخصی افرادی که احساس می شد در آنجا چنین مراسمی بدون اجازه رسمی دولت برگزاری می شود، یورش برده و با ضبط اموال و جریمه های سنگین آنان را تحت فشار گذاشته اند.