tisdag 13 mars 2018

حمید بقایی زندانی شد

حمید بقایی زندانی شد

حمید بقایی و محمود احمدی‌نژادحق نشر عکسAHMADINEJAD.IR
Image captionحمید بقایی در سال‌های ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد ابتدا رئیس سازمان میراث فرهنگی و سپس معاون اجرایی او شد
دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد، در زمان ریاست جمهوری، برای اجرای حکم خود به زندان منتقل شده است.
به گزارش سایت دادسرای تهران پس از تأیید حکم دادگاه بدوی آقای بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن، مأموران پلیس امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفند او را برای اجرای حکم دستگیر کرده‌اند. آقای بقایی به پانزده سال حبس، ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی و شلاق محکوم شده است.
کانال تلگرامی دولت بهار نزدیک به محمود احمدی‌نژاد از حضور مأموران در خانه آقای بقایی برای بازداشت او خبر داده بود و نوشته بود که آقای بقایی از همان زمان اعتصاب غذای خود را شروع کرده است.
حمید بقایی پیش از انتقال به زندان در بیانیه‌ای محاکمه و محکومیت خود را "فرمایشی" خواند و گفت "هدف از انجام این اقدامات، چیزی جز یک خیمه شب بازی کودکانه، برای بدنام کردن دولت قبل نبوده است."
ساعاتی پیش غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران گفته بود که حکم قطعی آقای بقایی دیروز دوشنبه ۲۱ اسفند صادر شده و امروز برای اجرا به دادسرا ابلاغ شده است.
آقای بقایی می‌گوید که قوه قضائیه او را به ۶۳ سال حبس محکوم کرده اما رئیس کل دادگستری تهران در پاسخ گفته بود اظهارات آقای بقایی "یا جهل به قانون است یا قصد شیطنت داشته است وگرنه طبق قانون مجازات، او باید بیشترین حبس در میان محکومیت‌هایی که در دادنامه برایش درنظر گرفته شده را تحمل کند" که ۱۵ سال است.
حمید بقایی در زمان اعلام رای دادگاه اولیه قوه قضائیه را به "انتقام‌گیری" و "و نقض مکرر قانون اساسی، قوانین عادی و آیین دادرسی" متهم کرد و گفت "همگان بدانند دست قاضی القضات در برخورد با هر کسی که پا در حریم حکومت و اقتدار او و خاندانش بگذارد، بدون محدودیت باز است و هیچ کس نمی تواند راه او را در اینگونه ظلم بزرگ و آشکار سد نماید".
منظور او از قاضی‌القضات، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، است. آقای احمدی نژاد هم بارها در سخنرانی های خود و یک بار در نامه ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، خواستار برکناری آقای لاریجانی شده است.
صدور حکم دادگاه تجدید نظر و اجرای حکم درباره حمید بقایی و ادامه جلسات بازپرسی از اسفندیار رحیم مشایی دیگر چهره سیاسی نزدیک به آقای احمدی نژاد و از اعضای کابینه او، همزمان با ادامه انتقاد آنها به آنچه "بی‌عدالتی" و "دیکتاتوری" قوه قضائیه می خوانند صورت می گیرد.
حمید بقایی در سال‌های ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد ابتدا رئیس سازمان میراث فرهنگی و سپس معاون اجرایی او شد. هر دوی این افراد برای انتخابات ریاست جمهوری اخیر ثبت نام کردند اما شورای نگهبان صلاحیت آنها را رد کرد.
آقای بقایی حدود هفت ماه پیش پس از تقریبا یک ماه بازداشت با وثیقه ٢٠ میلیارد تومانی آزاد شد. او پس از آزادی موقت گفت که غذای روزانه اش از بیرون زندان تهیه می شده و طی روزهای بازداشت "نان حرام قوه قضائیه" را نخورده است.
در جریان دادگاهی که برای آقای بقایی برگزار شد او در مواردی از شرکت در جلسات دادگاه خودداری و همراه محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی در حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری در جنوب تهران بست نشست.
شماری از نیروهای لباس شخصی به این بست‌نشینی حمله کرده بودند.
آیت الله خامنه ای یک بار در یکی از سخنرانی ها اخیر خود گفته کسانی که سال ها در رده های مدیریتی کشور بوده اند نباید چهره اپوزیسیون به خود بگیرند که به نظر می رسد اشاره ای غیرمستقیم به آقای احمدی نژاد و نزدیکان اوست. آقای احمدی نژاد پس از این به انتقادهای خود ادامه داده و حتی در نامه ای به آقای خامنه ای به او پیشنهاد کرده که در بیت رهبری دست به "اصلاحات اساسی" بزند.

موضوعات مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar