fredag 9 mars 2018

کلیسا «مسروپ ارامنه» در اهواز به ویرانه تبدیل شده است

کلیسا «مسروپ ارامنه» در اهواز به ویرانه تبدیل شده است

شورای خلیفه‎گری ارامنه جنوب به دلیل مهاجرت عمده ارامنه ساکن خوزستان به دیگر شهرها و کشورها، یا در صدد فروش اموال خود است یا آنها را رها کرده است.
به گزارش «محبت نیوز» گزارش‎ها حاکی از آن است که بعد از تخریب مدرسه ارامنه «رافی» و «کارون» در اهواز، کلیسای مسروپ مقدس این شهر نیز تبدیل به ویرانه شده است.
شرلی آویدیان رئیس پایگاه کلیساهای تاریخی ایران با استناد به عکس‎هایی از زمان آبادانی این کلیسا که در اختیار دارد گفته همه اشیاء داخل کلیسا به سرقت رفته است.
او با ابراز تأسف از این وضعیت با ارسال نامه‎ای به مدیرکل وقت میراث فرهنگی خوزستان خواهان بررسی موضوع شده بود.
مجتبی گهستونی، فعال رسانه‎ای در گزارشی نوشته در ماه‌های گذشته دوستداران میراث فرهنگی در اهواز تلاش‎های فراوان انجام شده تا با کمک شهرداری منطقه هفت اهواز بارها محوطه کلیسا از نخاله‎های انبوه پاکسازی شود و این‎بار با کمک شهرداری منطقه هفت اهواز و استانداری خوزستان محوطه بیرونی آرامستان ساماندهی شده است.
به نوشته این فعال رسانه‎ای، شورای خلیفه‎گری ارامنه جنوب به دلیل مهاجرت عمده ارامنه ساکن خوزستان به دیگر شهرها و کشورها یا در صدد فروش اموال خود است یا آنها را رها کرده است.
در این گزارش تاکید شده «شورای خلیفه‎گری ارامنه حتی ناتوان از مرمت کلیسا و ساماندهی آن است.»
کلیساها و قبرستان ارمنی‎های اهواز در فهرست آثار ملی ثبت نشده است. پیش از این نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس حفاظت از کلیساهای خوزستان را موضوعی مهم دانسته و گفته بود «شورای خلیفه گری باید توجه بیش تری به این کلیساها نشان دهد و مانع از تخریب دیگر کلیساهای باقی مانده در این استان شود.»
بعد از تخریب کلیسای کلدانی آشوری کاتولیک اندیمشک در اواخر سال ۱۳۸۵ و ناتوانی سازمان میراث فرهنگی برای حمایت و حفظ این اثر، ثبت کلیساهای استان خوزستان در فهرست میراث ملی بیش از پیش اهمیت یافته است. در حال حاضر دو کلیسا نیز در شهر مسجد سلیمان وجود دارد و هر دو کاربری مذهبی خود را از دست داده‌اند.
تنها کلیسای ثبت شده در استان خوزستان، کلیسای «سورپ گاراپت» آبادان است که در سال ۱۳۱۹ ساخته شد. در شهر اهواز هم سه کلیسای وجود دارد؛ طراح بنای کلیسای «مسروپ» فردی به نام «ترداد داویدیان» از شاغلین روزهای دور شرکت نفت است. این کلیسا در یکی از نقاط مرکزی اهواز قرار دارد. کلیسای دیگر به نام «شبانیکو» به طور تقریبی بدون استفاده استفاده است.
کلیسای کاتولیک‎ها بیشترین فعالیت را در اهواز دارد و در خیابان نادری واقع است.
بناهای کلیساها، مدارس و قبرستان های بسیاری در شهرهای اندیمشک، مسجد سلیمان، خرمشهر، آبادان و اهواز وجود دارند که همه حکایت از سابقه و اجتماع ارمنیان در این مناطق دارند.
اکنون کلیساها و اماکن متعلق به ارمنیان استان خوزستان زیر نظر خلیفه گری اصفهان اداره می شود.
در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده روزگاری در مرکز شهر اهواز شامل خیابان‌های فرعی و اصلی نادری، ۲۴ متری، سی متری انبوهی از ارامنه، آشوریان و کلدانی و صابئین مندایی در کنار مسلمانان زندگی می‌کردند.
در اهواز سال ۲۰۰۳ میلادی، فقط ۶۰ خانواده ارمنی در اهواز باقی مانده بودند که در حال حاضر جمعیت ارامنه اهواز به پنج خانوار رسیده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar