onsdag 7 mars 2018

قائم‌مقام وزیر راه ایران: افشای قرارداد بوئینگ برای این شرکت بار حقوقی خواهد داشت

قائم‌مقام وزیر راه ایران: افشای قرارداد بوئینگ برای این شرکت بار حقوقی خواهد داشت

ایران قراردادی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای تجاری امضاء کرده است.قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی ایران می‌گوید اگر شرکت هواپیمایی بوئینگ به دستور دادگاه قراردادش با ایران را افشاء کند برای این شرکت «بار حقوقی» خواهد داشت.

اصغر فخریه کاشان روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در مورد دستور یک دادگاه آمریکایی برای افشای قرارداد بوئینگ گفت که این شرکت «باید نسبت به تعهدات خود مبنی بر عدم انتشار جزییات قرارداد با ایران‌ایر پایبند باشد».

روبن کاستیلو، قاضی دادگاه منطقه‌ای شیکاگو، روز هشتم اسفند ایران را به پرداخت ۶۷ میلیون دلار غرامت به یک خانواده اسرائیلی محکوم کرد.

نوآم لیبوویچ، دختر هفت ساله اسرائیلی، در سال ۲۰۰۳ «در تیراندازی شبه‌نظامیان جهاد اسلامی» در بزرگراهی در اسرائیل کشته شد.

گروه جهاد اسلامی فلسطین که از سوی ایران حمایت می‌شود در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

اکنون قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی ایران می‌گوید هدف از افشای قرارداد بوئینگ اطلاع از مسیر پرداخت «پول خرید هواپیما» و در نهایت «توقیف» این پول است.

اصغر فخریه کاشان با این حال گفت: «قرارداد به گونه‌ای تنظیم شده که نمی‌توانند به آسانی به این مسائل پی ببرند».

معاون وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد که اگر بوئینگ بخواهد جزییات قرارداد را افشاء کند «برای این شرکت بار حقوقی خواهد داشت.»

وی افزود: «اگر چه در مواردی که دادگاه حکم صادر کند، می‌تواند مستثنی باشد اما در نهایت بوئینگ موظف است که بابت انتشار خبر از طرف ایران اجازه بگیرد یا اطلاع دهد».

ایران پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ در تیرماه سال ۱۳۹۴ قراردادی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای تجاری امضاء کرد.

قاضی این پرونده گفته است در پی استعلام دادگاه در مورد وضعیت برجام، دولت آمریکا اعلام کرده که به برجام پایبند است. با این حال روبن کاستیلو تاکید کرده که در این استعلام دولت آمریکا از موضع‌گیری درباره افشای قرارداد بوئینگ خودداری کرده است.

بویینگ در دفاعیات خود گفته است افشای این اطلاعات به قرارداد ضربه می‌زند و برجام را نیز با خطر مواجه می‌کند.

در همین حال، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، برجام را فراتر از قوانین داخلی کشورها دانست و گفت «جریان محافظه‌کار آمریکایی از هر حربه‌ای استفاده می‌کند تا برجام را با مشکل مواجه کند».

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نیز اظهار داشت اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند «ایران می‌تواند به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کند».

دولت دونالد ترامپ ۲۲ دی ماه امسال اعلام کرد که آمریکا برای آخرین بار برجام را تایید می‌کنند، مگر اینکه «ایرادهای فاجعه‌بار» این توافق در همکاری با متحدان اروپایی‌اش حل‌وفصل شود.

در واکنش به تردیدها در مورد سرنوشت برجام، اصغر فخریه کاشان دی‌ماه امسال گفت اگر آمریکا از برجام خارج شود، تحویل هواپیماهای بوئینگ و ایرباس هم به ایران منتفی خواهد شد.
+5
رأی دهید
-4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar