lördag 30 januari 2016

اتهام سوء‌استفاده جنسی نیروهای حافظ صلح‌ از کودکان

اتهام سوء‌استفاده جنسی نیروهای حافظ صلح‌ از کودکان

شماری از سربازان حافظ صلح سازمان ملل که به جمهوری آفریقای مرکزی اعزام شده بودند به سوءاستفاده جنسی از کودکان متهم شدند. کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل خواستار روشن شدن جزئیات این پرونده است.
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اتهامات مطرح شده علیه شماری از نیروهای حافظ صلح در جمهوری آفریقای مرکزی را به شدت هشداردهنده خواند و خواستار تحقیق کامل در مورد این اتهامات شد.
سازمان ملل متحد جمعه (۳۰ ژانویه/ دهم بهمن) در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که جزئیات شماری از اتهامات مطرح شده هفته گذشته روشن شده است.
در گزارش این نهاد از جمله آمده است که یک دختر هفت ساله گفته است هر از گاهی در ازای دریافت یک بطری آب و یک بسته بیسکویت مجبور به ارضاء جنسی یک سرباز فرانسوی می‌شده است. یک پسر ۹ ساله نیز شرح داده است که چگونه سربازان حافظ صلح از او سوءاستفاده جنسی کرده‌اند.
این جزئیات هر چند که تازه روشن شده‌اند اما اتهام سوءاستفاده جنسی نیروهای حافظ صلح از کودکان اتهام جدیدی نیست.
ماه آوریل سال ۲۰۱۵ یک گزارش داخلی سازمان ملل به محافل عمومی درز کرد که در آن از ۱۳ سرباز فرانسوی، دو سرباز گینه استوایی و سه سرباز جمهوری چک، در ارتباط با سوءاستفاده جنسی از کودکان در جمهوری آفریقای مرکزی نام برده شده بود.
انتقاد شدید از سازمان ملل
گزارش مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان دختر و پسر ۹ تا ۱۵ ساله در فاصله یک سال از دسامبر ۲۰۱۳ میلادی تا دسامبر ۲۰۱۴ بود.
این سربازان در زمان ارتکاب جرم در شمار نیروهای سازمان ملل نبودند اما انتشار عمومی این گزارش، واکنش شدید جامعه جهانی را برانگیخت.
میانه دسامبر سال ۲۰۱۵ یک کمیسیون مستقل، سازمان ملل متحد را به کوتاهی شدید در برخورد با این موارد متهم کرد.
دو کارمند عالی‌رتبه این سازمان نیز به دلیل "عدم بررسی اتهامات مطرح شده" به کوتاهی در انجام وظیفه متهم شدند.
سازمان ملل در واکنش به انتقادهای مطرح شده، رئیس عملیات سربازان کلاه ‌آبی در جمهوری آفریقای جنوبی را برکنار کرد و چهار تن از سربازان فرانسوی هم در کشور خود برابر دادگاه قرار گرفتند.
تأکید کشورهای اروپایی بر رسیدگی به اتهام‌های مطرح شده
اما حتی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل این این اقدامات را کافی نمی‌د‌اند.
زید الحسین روز جمعه تصریح کرد: «موارد بسیاری از سوءاستفاده های جنسی اصلاً مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند و عاملان بدون مجازات باقی می‌مانند. این وضعیت به مجرمان شهامت می‌بخشد.»
حدود ۱۲ هزار سربازان کلاه ‌آبی سازمان ملل در عملیات جمهوری آفریقای مرکزی شرکت دارند که از ۵۰ کشور مختلف اعزام شده‌اند.
علاوه بر سربازان فرانسوی، سربازان گرجستان و چند کشور دیگر اروپایی که از آنها نام برده نشده است نیز به سوءاستفاده جنسی از کودکان و در چند مورد تجاوز در سال ۲۰۱۴ میلادی متهم شده‌اند.
اتحادیه اروپا در واکنش به گزارش سازمان ملل تأکید کرده است که خشونت جنسی را به هیچ‌وجه تحمل نمی‌کند. وزیر دفاع گرجستان نیز از تحقیق هرچه سریع‌تر در این مورد خبر داده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar