tisdag 26 januari 2016

فرزند حسن خمینی از رد صلاحیت پدرش در نامزدی انتخابات خبرگان خبر داد

فرزند حسن خمینی از رد صلاحیت پدرش در نامزدی انتخابات خبرگان خبر داد

  • 7 ساعت پیش
Image copyright.
احمد خمینی، فرزند حسن خمینی در صفحه اینستاگرام خود خبر داده که شورای نگهبان صلاحیت پدرش را برای شرکت در رقابت انتخابات مجلس خبرگان رهبری، احراز نکرده است.
او امروز ۶ بهمن (۲۶ ژانویه) در صفحه اینستاگرام خود نوشت "دیشب دیگر قطعى شد که شوراى نگهبان نتوانسته صلاحیت علمى بابا را احراز کند و نتوانستند از شهادت ده‌ها مرجع و عالم و فقیه به اجتهاد پى ببرند."
احمد خمینی نوشته "به نظرم براى همگان علت عدم احراز، احراز شده است، مخصوصا که برخى دیگر هم بدون امتحان اجتهادشان احراز شده است."
حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی که داوطلب نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده، در آزمون اجتهاد داوطلبان که در ۱۵ دی ماه برگزار شد شرکت نکرد.
در روز برگزاری آزمون، علی خمینی، برادر حسن خمینی گفت که از برادرش برای شرکت در آزمون مذکور دعوت نشده بود و "ایشان پیامک یا دعوتنامه‌ای در این رابطه دریافت نکرده" بود.
همزمان با این وقایع، خبرگزاری تسنیم به نقل از "مسئولان شورای نگهبان" و بدون ذکر نام آنها از دعوت حسن خمینی از طریق پیامک خبرداده و افزوده بود که شرکت نکردن داوطلبان در آزمون اجتهاد به منزله انصراف از نامزدی تلقی می‌شود. با این همه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که ممکن است این شورا، صلاحیت داوطلبان را بدون امتحان هم احراز کند.
بنابر قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مرجع تشخیص دارا بودن شرایط نامزدی برای انتخابات خبرگان، فقهای شورای نگهبان هستند.
بر اساس این قانون اعضای فعلی خبرگان و کسانی که "رهبر معظم انقلاب صریحا و یا ضمنا اجتهاد آنان را تائید کرده باشد از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar