måndag 25 januari 2016

نامه تاجزاده به رهبر ایران: هنگام جبران خطاها در انتخابات است

نامه تاجزاده به رهبر ایران: هنگام جبران خطاها در انتخابات است

  • 3 دقیقه پیش
Image copyrightGetty
مصطفی تاجزاده، چهره سرشناس اصلاح‌طلبان ایران در نامه‌ای سرگشاده از داخل زندان به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در مورد تکرار "خطاهای" انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و انتخابات مجلس سال ۱۳۹۰ هشدار داده و از او خواسته که زمینه را برای برگزاری انتخاباتی رقابتی فراهم کند.
آقای تاجزاده ضمن انتقاد از رد صلاحیت حدود ۶۰ درصد داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس نوشته است که رقابت چهار شرط دارد که اولین شرط آن "حضور حداقل دو رقیب در میدان است".
او همچنین حضور داوران بی طرف، وجود شرایط و فرصت های برابر برای رقیبان و رقابت قانون و اخلاقی آنها را دیگر شرایط برگزاری انتخاباتی رقابتی دانسته و گفته تنها در صورت تحقق این شرایط می توان انتظار مشارکت وسیع رأی دهندگان در انتخابات را داشت.
آقای تاجزاده با اشاره به تأکید اخیر رهبر ایران بر برگزاری انتخابات پرشور و شرکت همه واجدان شرایط در آن، نوشته است که "انتظار مشارکت ۵۴ میلیونی با قلع و قمع نامزدهای منتقد، ناسازگار است".
هیئت های نظارت شورای نگهبان بیش از نیمی از داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس را که قرار است در اسفندماه برگزار شود، رد صلاحیت کرده اند.
آقای تاجزاده در نامه خود به رهبر ایران نوشته است که حتی "مهندسی کردن" انتخابات نیاز به رد صلاحیت هایی چنین گسترده نداشته است و احتمالا کسانی عمدا قصد "شوک وارد کردن" به رأی دهندگان و دلسرد کردن آنها را دارند.

'دلواپسان'

او استدلال کرده که مشارکت گسترده رأی دهندگان در انتخابات به نفع اصلاح طلبان و میانه روهای طرفدار دولت حسن روحانی خواهد بود و این "دلواپسان" (مخالفان تندروی دولت) هستند که از کاهش میزان مشارکت سود می برند.
آقای تاجزاده نوشته: "اکثر قریب به اتفاق چهره های شناخته شده و رأی آور اصلاح طلب برای این که حساسیت شما برانگیخته نشود، ثبت نام نکردند تا فضا برای رسیدگی عادلانه به صلاحیت دیگر داوطلبان حامی دولت باز شود که نشد... در این روند نیز نه رد صلاحیت شدگان و نه طرفدارانشان به تحصن و تجمع دست نزدند، لحن و ادبیاتشان را تغییر ندادند و از عدم شرکت و تحریم سخن نگفتند. به عکس، بر مشارکت در این انتخابات تحت هر شرایطی تأکید ورزیدند و عرض حال به شورای نگهبان بردند. حال نوبت شماست که به این نیک گمانی و بزرگواری و ترجیح مصالح ملی بر منافع جناحی پاسخ درخور دهید".
او نوشته است که همه ایرانیان، چه موافقان حکومت و چه مخالفان آن، رهبر ایران را مسئول هر آنچه از این پس رخ دهد می دانند و آن را سیاست رهبری قلمداد خواهند کرد.
آقای تاجزاده خطاب به رهبر ایران نوشته: "در سال ۸۸ شکست احمدی نژاد را شکست خود خواندید، البته در جلسات خصوصی، و همین موضع به بسیج قوای لشکری و کشوری به سود او انجامید و سرانجام آن شد که نباید می شد. در سال ۹۰ نیز با راهبرد «مجلس اصولگرا با سلایق مختلف» راه را بر تک صدا شدن گشودید و صد البته نتیجه یکدست شدن حکومت را دیدید".
او وخامت اوضاع اقتصادی کشور در سال های اخیر، تشدید اختلافات میان اصولگرایان، تحریم های بی سابقه بین المللی و فراگیر شدن فساد در حکومت ایران را از جمله نتایج یکدست شدن حکومت تلقی کرده و نوشته است که "اکنون نوبت جبران خطاهاست".
آقای تاجزاده که در دولت محمد خاتمی معاون سیاسی وزارت کشور بود، در انتخابات سال ۱۳۸۸ به همراه حزب مشارکت از میرحسین موسوی حمایت کرد. او و تعداد دیگری از چهره های سرشناس اصلاح طلب و منتقد حکومت بلافاصله پس از انتخابات بازداشت شدند.
آقای تاجزاده از آن هنگام چند بار بازداشت و زندانی شده است و اکنون در زندان اوین به سر می برد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar