måndag 25 januari 2016

رئیس جمهور ایران وارد پایتخت ایتالیا شد

رئیس جمهور ایران وارد پایتخت ایتالیا شد

  • 4 ساعت پیش
Image copyrightrouhani
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در اولین سفر رسمی اروپایی خود بعد از آغاز دوران ریاست جمهوری، وارد رم پایتخت ایتالیا شده است.
آقای روحانی امروز ۵ بهمن (۲۵ ژانویه) در فرودگاه رم گفت که این سفر از اهمیت به سزایی برخوردار است‌. وزیر خارجه ایتالیا به استقبال رئیس جمهور ایران و هیئت همراهش رفته اما قرار است مراسم استقبال رسمی تا ساعاتی آینده با حضور همتای ایتالیایی آقای روحانی برگزار شود.
رئیس جمهور ایران برای یک دیدار رسمی از ایتالیا و فرانسه که تا پنج شنبه این هفته به طول خواهد انجامید، صبح امروز به وقت محلی تهران را ترک کرد.
او در فرودگاه مهرآباد تهران سفر خود را "بسیار مهم" توصیف کرد و گفت چون این سفر در پسا برجام و پسا تحریم انجام می شود، "اهمیت بسزایی" دارد.
او که در راس هیئتی بلندپایه، تیم اقتصادی خود و گروهی از بازرگانان ایرانی راهی اروپا شده گفت: "در این سفر سند نقشه راه میان مدت و بلند مدت همکاری های تهران با ایتالیا و فرانسه مورد بررسی و توافق قرار خواهد گرفت. همچنین در خصوص موسساتی که بیمه صادراتی را تضمین می کنند تفاهماتی انجام می گیرد."
شب گذشته تعدادی از فعالان اقتصادی ایران همراه با رئیس کل بانک مرکزی و رئیسان چند بانک ایران به رم رفتند.
سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا گفته است که نقش ایران نه تنها در تعادل منطقه، بلکه در تعامل های بین المللی "بسیار مهم"است.
او گفت: "نیاز به همکاری همه است. طبیعتا ما روی اینکه ایران بتواند تعاملی سازنده و مثبت در سطح بین المللی داشته باشد، حساب می کنیم"
آقای روحانی قرار است علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور ایتالیا با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز گفت‌وگو کند.
او روز سه‌شنبه نیز در یک نشست اقتصادی با بیش از ۵۰۰ تن از کارآفرینان، سرمایه گذران و صاحبان صنایع بزرگ ایتالیا دیدار کند.
Image copyrightIsna
Image captionاسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور (راست) و علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر ایران (چپ) آقای روحانی را در فرودگاه مهرآباد بدرقه کردند.
گزارش شده که ارزش قراردادهایی که آقای روحانی با شرکت‌های ایتالیایی امضا خواهد کرد به بیش از ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد.
قرار بود سفر آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه پیشتر صورت گیرد، اما پس از حوادث تروریستی ماه نوامبر سال گذشته میلادی در پاریس این سفر به تاخیرافتاد.
این نخستین سفر رسمی اروپایی آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران و نخستین سفر رسمی یک رئیس جمهور ایرانی به اروپا در یک دهه اخیر است که با دعوت مقامات ایتالیا و فرانسه انجام می‌شود.
آقای روحانی دو سال پیش در نشست داووس در سوئیس شرکت کرده بود.
آقای روحانی روز چهارشنبه به پاریس خواهد رفت و بجز دیدار با رئیس جمهور فرانسه با مدیرکل یونسکو هم ملاقاتی خواهد داشت.
امضای قرارداد خرید بیش از صد فروند هواپیمای ایرباس از مهمترین برنامه‌های سفر ۴ روزه آقای روحانی است.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر ایران آقای روحانی را در فرودگاه مهرآباد بدرقه کردند.
ایتالیا و فرانسه دو شریک بزرگ تجاری ایران بوده‌اند که رابطه‌ تجاری‌شان در دوران تحریم کاهش یافته بود.
محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفته است که بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی در رشته‌های مختلف در این سفر حضور دارند و چندین قرارداد و تفاهم نامه از جمله قراردادی دو میلیارد دلاری با شرکت فولاد ایتالیا در حضور مقامات سیاسی امضا خواهد شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar