torsdag 21 januari 2016

روحانی: نباید جناحی را که حدود ده میلیون هوادار دارد نادیده بگیریم

روحانی: نباید جناحی را که حدود ده میلیون هوادار دارد نادیده بگیریم

  • 21 ژانویه 2016 - 01 بهمن 1394
  •  
  • 4اظهارنظر
Image copyrightAFP
Image captionروحانی: بزرگترین کار دولت یازدهم در سیاست داخلی، برگزاری انتخابات قانونمند مجلس شورا و مجلس خبرگان است
رئیس جمهوری ایران دیدگاه‌های خود نسبت به شرایط نامزدهای انتخابات را بیان کرده و گفته است که جناحی که چند میلیون هوادار دارد نباید از حضور در انتخابات محروم شود.
روز پنجشنبه، ۱ بهمن (۲۱ ژانویه)، حسن روحانی در سخنانی در تهران گفت که "بزرگترین کار دولت یازدهم در سیاست داخلی، برگزاری انتخابات قانونمند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند است" و افزود که همه باید تلاش کنند نظر رهبر جمهوری اسلامی در مورد حضور پرشور همه ملت در انتخابات عملی شود.
آقای روحانی گفت که باید این انتخابات در فضای "بی‌طرفی، عدم مداخله، اجرای مر قانون، امنیت کامل، رقابتی سالم" برگزار شود و یاد آور شد که رهبر جمهوری اسلامی گفته است که "انتخاباتی پرشور و با نشاط به نمایش گذاشته شود."
وی گفت که مجلس "خانه ملت است نه خانه یک جناح و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضعیت جهانی باید بهترین‌ها به مجلس بروند."
برخی منابع مرتبط با جناح موسوم به اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی گفته‌اند که شورای نگهبان اکثر افراد وابسته یا طرفدار این جناح را رد صلاحیت کرده و در نتیجه، آنان امکان رقابت در انتخابات را ندارند.
هنوز فهرست نامزدهای مجاز انتخابات منتشر نشده است.
حسن روحانی در اشاره به بررسی صلاحیت نامزدها گفت: "این روزها زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است و البته باید همه کاندیداها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسایل باشد؟" وی پرسید: "پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه می شود؟"
آقای روحانی با اشاره به روایات اسلامی گفت که آیا حضرت علی هم زمانی که می خواست حاکم و فرمانداری تعیین کند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال اینها توجه می‌کرد یا توانمندی، کاربلدی، مدیریت و فهم او از جامعه را نیز ملاک عمل قرار می‌داد؟ وی افزود: "اگر فقط عبادت و ایمان ملاک بود، چه کسی از قنبر در کنار امیرالمومنین برتر بود؟ چرا حضرت علی او را فرماندار نکرد؟"
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - وی پرسید چرا "به مردم آدرس غلط می‌دهیم" و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار می دهیم و افزود: "میزان الحراره‌های انتخاباتی باید درست کار کنند، در شرایط امروز منطقه، سیاست پیچیده جهانی و معضلات پیچیده پیش روی کشور که ا داره امور را سخت تر از همیشه کرده است، ما باید بهترین ها را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم."
رئیس جمهوری یادآور شد که قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اقلیت‌های مذهبی که جمعیت قابل توجهی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده قایل شده و افزود: "اما اکنون آیا باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود ده میلیون نفر می رسد نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را اینگونه تفسیر و اجرا کنیم؟"
وی گفت که مجلس "نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح، بگذاریم خانه ملت، آیینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم، و البته در این میان، جناح ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت شود، اما معیار در همه این مراحل باید قانون باشد."
آقای روحانی گفت که اگر قرار باشد یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و جناح دیگر نه، "دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟"
در جمهوری اسلامی، تنها افرادی حق شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را دارند که در مرحله اول توسط شورای نگهبان، در اجرای حق نظارت استصوابی، گزینش و به عنوان نامزد معرفی شوند و تنها در مرحله بعد، مردم از میان آنان، کسانی را انتخاب کنند. در انتخابات مجلس، پس از انتخاب فرد به نمایندگی، لازم است اعتبارنامه‌ او توسط سایر اعضای مجلس تایید شود و در غیر اینصورت، انتخاب آنان با رای مردم بلااثر خواهد بود.
براساس حق نظارت استصوابی، شورای نگهبان حق دارد "صلاحیت" نامزدها را طبق نظر خود تایید یا رد کند. شورای نگهبان دوازده عضو دارد که شش عضو آن موسوم به فقهای شورا، توسط رهبر جمهوری اسلامی نصب و عزل، و شش عضو حقوقدان آن توسط مجلس از میان افرادی انتخاب می‌شوند که توسط قوه قضائیه معرفی شده‌اند. رئیس قوه قضائیه نیز منصوب رهبر جمهوری اسلامی است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar