torsdag 28 januari 2016

بازگشت پژو و توتال به ایران در پی سفر روحانی به فرانسه

بازگشت پژو و توتال به ایران در پی سفر روحانی به فرانسه

  • 1 ساعت پیش
Image copyrightAP
Image captionوزیر خارجه فرانسه با تشریفات رسمی از روحانی استقبال کرد
در دومین روز از سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه و همزمان با برگزاری مراسم استقبال از وی در پاریس، گزارش‌هایی از مذاکرات تجاری و امضاء چند تفاهم‌نامه اقتصادی بین شرکت‌های فرانسوی و دولت ایران از جمله با دو شرکت پژو و توتال منتشر شده است.
حسن روحانی و هیات همراه او بعد از ظهر چهارشنبه از ایتالیا به فرانسه سفر کردند و روز پنجشنبه، ۸ بهمن (۲۸ ژانویه)، مراسم استقبال از آقای روحانی در مجتمع بناهای یادبود "لزانولید" در پاریس برگزار شد. این مراسم با تشریفات نظامی و نواختن سرود ملی دو کشور همراه بود و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه رسما از آقای روحانی استقبال به عمل آورد.
آقای روحانی پس از ورود به فرانسه در عصر چهارشنبه، با شماری از بازرگانان و صاحبان صنایع فرانسه دیدن کرده و بر علاقمندی کشورش به جلب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرده بود.
وی روز پنجشنبه در سخنانی در جمع بازرگانان و صاحبان صنایع گفت که جمهوری اسلامی "آماده گشودن فصل جدیدی" در روابط با فرانسه است. مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه نیز گفته است که ایران برای تامین نیازهای خود "می تواند روی فرانسه حساب کند."
تحلیلگران فرانسوی گفته اند که ایران پس از یک دوره تحریم و انزوای اقتصادی، به انواع کالا و فناوری نیاز دارد و فرانسه می تواند در تامین نیازهای ایران نقش موثری ایفا کند.
Image copyrightAFP
Image captionروحانی و مانوئل والس - نخست وزیر فرانسه آمادگی کشورش برای همکاری با ایران را اعلام کرد
شرکت خودروسازی پژو فرانسه در اطلاعیه‌ای گفته است که براساس قرارداد پنج ساله ای به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو به ایران باز می گردد و انتظار دارد در سرمایه گذاری مشترک با شرکت ایران خودرو، سالانه دویست هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کند. پژو در گذشته نیز با ایران همکاری داشت اما در سال ۲۰۱۲ به دلیل تحریم‌های هسته‌ای، از ایران خارج شد.
همچنین، شرکت نفتی توتال فرانسه گفته است که با لغو تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا، آماده خرید نفت خام از ایران است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شرکت گفته قرار است اواخر روز پنجشنبه، قراردادی برای خرید بین یکصد و پنجاه تا دویست هزار بشکه نفت در روز را با هیات همراه رئیس جمهوری ایران امضا کند.
پس از اعلام لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی، مقامات نفتی ایران گفته‌اند در نظر دارند سهم از دست رفته این کشور از بازار نفت را بار دیگر به دست آورند. شرایط قرارداد جدید منتشر نشده اما در حالی که بازار جهانی نفت با وفور عرضه مواجه است و بهای نفت بیش از ۷۰ درصد نسبت به تابستان سال ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرده، یافتن مشتری جدید برای نفت ایران مستلزم شرایط سهل‌تری برای خریداران است.
Image copyrightAFP
Image captionروحانی و مدیرعامل شرکت توتال - توتال از ایران نفت خام می‌خرد و همکاری بیشتر را بررسی می‌کند
شرکت توتال گفته است که این شرکت "بسیار به ایران وفادار است" و افزوده که آمادگی دارد همکاری با ایران در سایر زمینه‌های نفتی را مورد بررسی قرار دهد.
ایران همچنین گفته است به خرید یکصد دستگاه هواپیمای مسافربری ایرباس علاقمند است تا بتواند آنها را جایگزین هواپیماهای فرسوده خود کند. آقای روحانی در سفر به پاریس، با مقامات شرکت ایرباس نیز ملاقات کرد.
قرار است آقای روحانی برای ملاقات با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری، به کاخ الیزه، محل اقامت او نیز برود. سفر آقای روحانی به فرانسه به دلیل اختلاف نظر دو طرف در مورد صرف مشروبات الکلی در ضیافت شام رسمی و در نتیجه، ناممکن بودن رعایت تشریفات لازم، در سطح دیدار رئیس کشور انجام نمی‌شود و بعضی منابع خبری هم گفته‌اند که ضیافت نهاری که قرار بود آقای اولاند به افتخار آقای روحانی بدهد به دلایل مشابه لغو شده است.
Image copyrightAP
Image captionاعتراض به کثرت اعدام‌ها در ایران
سفر آقای روحانی به فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته، گزارش‎‌هایی انتشار یافت حاکی از اینکه دولت فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته است آزمایش‌های موشکی ایران را از نظر انطباق آنها با مصوبات شورای امنیت و احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران بررسی کند. این گزارش‌ها تایید نشده و مشخص نیست که با توجه به چشم انداز همکاری‌های اقتصادی دو طرف، آیا منظور فرانسه، حصول اطمینان از عدم تحریم ایران بوده یا توصیه به وضع تحریم‌های جدید. در جریان مذاکرات هسته‌ای، دولت فرانسه در مواردی موضعی سختگیرانه در مورد ایران اتخاذ می‌کرد.
همزمان با سفر هیات ایرانی به فرانسه، گروه های مخالف جمهوری اسلامی و برخی گروه‌های مدافع حقوق بشر تظاهراتی علیه سفر آقای روحانی برگزار کردند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar