söndag 24 januari 2016

روسیه پناهجویان بازگردانده شده از نروژ را نمی‌پذیرد

روسیه پناهجویان بازگردانده شده از نروژ را نمی‌پذیرد

مسکو پذیرش پناهجویان بازگردانده شده از نروژ را به "دلایل امنیتی" متوقف کرده است. نروژ هم در واکنش به این اقدام فعلا پناهجویان را به روسیه بازنمی‌گرداند. در سال گذشته هزاران پناهجو از مسیر روسیه- نروژ به اروپا رفتند.
پناهجویان در مرز نروژ با روسیه (عکس از آرشیو)
پناهجویان در مرز نروژ با روسیه (عکس از آرشیو)
وزارت خارجه نروژ روز شنبه (۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن) در اسلو اعلام کرد که کشورش در پاسخ به درخواست مسکو فعلا پناهجویان را از مرز زمینی به روسیه بازنمی‌گرداند. بر این اساس، روسیه به "دلایل امنیتی" خواستار "هماهنگی بیشتر" در استرداد پناهجویان شده است.
نروژ در حال بررسی مسیرهای جایگزین است؛ از جمله اینکه پناهجویان را با هواپیما به روسیه برگرداند.
دولت نروژ از ماه نوامبر مجاز است پناهجویانی که در کشوری امن اجازه اقامت دارند را به آن کشور بازگرداند. روسیه یکی از این کشورها برشمرده می‌شود.
افزون بر "مسیر بالکان" (از یونان و کشورهای شرق اروپا به سمت آلمان و غرب اروپا) گروهی از پناهجویان به روسیه می‌آیند و از آنجا به نروژ. نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست اما در حوزه شنگن است.
تا کنون نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ پناهجو که عموما از کشورهای سوریه، افغانستان، عراق و ایران بوده‌اند، از این طریق وارد اروپا شده‌اند. بسیاری از این پناهجویان با دوچرخه از مرز روسیه-نروژ گذر می‌کنند، زیرا روسیه اجازه تردد پیاده از مرز را نمی‌دهد و نروژ رانندگانی که پناهجویان را جابه‌جا می‌کنند را قاچاقچی انسان می‌داند.
نهادهای حقوق بشری از تصمیم دولت نروژ برای استرداد پناهجویان به روسیه انتقاد می‌کنند. به اعتقاد این نهادها، پناهجویان به این ترتیب در هوای سرد به حال خود رها می‌شوند؛ علاوه بر این ممکن است روسیه آنان را به کشورهایشان بازگرداند.
در این مدت بسیاری از پناهجویان در نروژ کمپ‌های پناهجویی را ترک کرده و برای فرار از استرداد از جمله به کلیساها پناه برده‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar