lördag 23 januari 2016

مذاکره ایران و چین برای افزایش روابط تجاری

مذاکره ایران و چین برای افزایش روابط تجاری

  • 4 ساعت پیش
  •  
  • 5اظهارنظر
Image copyrightKhamenei.ir
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به ایران رفته و با مقام‌های عالی جمهوری اسلامی دیدار کرده است.
آقای شی امروز به دیدار آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران رفت.
پیش از آن حسن روحانی و شی جین پینگ، روسای جمهور ایران و چین، برای افزایش روابط تجاری دو کشور گفت و گو کردند.
رسانه‌های ایرانی از قول آقای روحانی نوشته‌اند که ایران و چین درباره افزایش روابط تجاری "تا ۶۰۰ میلیارد دلار ظرف ١٠ سال آینده" مذاکره کرده‌اند. علاوه بر این آنها درباره مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم نیز گفت و گو کرده‌اند.
به گزارش ایرنا آقای شی پس از دیدار با آقای روحانی گفت: "یقین دارم توسعه روابط فیمابین نه تنها به نفع دولت وملت دو کشور، بلکه برای صلح و توسعه منطقه‌ای و جهانی هم کمک خواهد کرد."
Image copyrightPresident.ir
شی جین پینگ شب جمعه وارد تهران شد و امروز، شنبه ٣ بهمن حسن روحانی در کاخ سعد‌آباد تهران از او استقبال رسمی کرد.
آقای شی در ادامه اولین سفر خاورمیانه‌ای خود، پس از سفر به مصر و عربستان سعودی شب گذشته در راس یک هیات بلندپایه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت.
رئیس‌جمهوری چین خواهان گسترش و ارتقا سطح روابط با ایران شده است.
Image copyrightMehr
این اولین سفر یک رئیس‌جمهوری چین به ایران طی ۱۴ سال گذشته به شمار می‌رود. پیش از این جیانگ زمین، رئیس‌جمهوری وقت چین در سال ۲۰۰۲ در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی به ایران سفر کرده بود.
روسای جمهور دو کشور پس از مراسم استقبال دیداری خصوصی داشتند و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شدند. هیات‌های عالی رتبه‌ای نیز از دو کشور با هم دیدار داشته‌اند.
گفته شده که چندین سند همکاری نیز امضا خواهد شد.
Image copyrightISNA
Image captionروسای جمهوری ایران و چین در کاخ سعدآباد
__________________
روابط اقتصادی ایران و چین
واردات ایران از چین که در سال ١٣٧٦ و آغاز دولت محمد خاتمى ٣٩٤ میلیون دلار بود، در پایان دولت آقای خاتمی در سال ۱۳۸۴ و بر اساس گزارش مرکز پژوهش هاى مجلس شوراى اسلامى به ۲.۲ میلیارد دلار افزایش یافت. اما جهش اصلى در مبادلات تجارى ایران و چین به ویژه واردات ایران از چین در دولت‌هاى نهم و دهم در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدى نژاد رخ داد . به گفته رئیس اتاق بازرگانى ایران و چین، حجم مبادلات دو کشور در سال ١٣٩٠ به ٤٥ میلیارد دلار رسید که ۶.۵ میلیارد دلار آن واردات ایران از چین بود.
چین در برخی حوزه‌های نفت و گاز، سد سازی و یا احداث آزاد راه تهران شمال سرمایه‌گذاری کرده اما در زمان تحریم‌های هسته‌ای، این کشور تحت فشار آمریکا از برخى سرمایه گذارى‌ها در صنعت نفت و گاز و سدسازی ایران کنار کشید یا از سرمایه‌گذاری جدید اجتناب کرد.
حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۲ میلیارد دلار بود و چین ۳۶ درصد کل تجارت خارجی ایران را در این سال به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۵ به علت کاهش قیمت نفت حجم مبادلات تجاری دو کشور با کاهش مواجه شد.
__________________
Image copyrightISNA
Image captionوزیر خارجه ایران در فرودگاه از رئیس‌جمهوری چین استقبال کرد
رئیس‌جمهوری چین قرار است با رهبر ایران و رئیس مجلس این کشور نیز دیدار کند.
تلویزیون ایران گفته است که مهم‌ترین اسنادی که قرار است به امضا روسای جمهوری دو کشور برسد، سند راهبردی و توافقنامه مربوط به راه تجاری جاده ابریشم است.
چین به همراه روسیه از حامیان ایران در مجامع بین‌المللی بوده و یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی ایران به شمار می‌رود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar