EU-Parliament-Delegation-Zarif
در تصویر المار بروک و ماریچه اسخاکه در کنار جواد ظریف دیده می‌شوند.
تقاطع: نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی از برگزاری نشست خبری رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با خبرنگاران خارجی جلوگیری کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، المار بروک، عصر روز یکشنبه (۱۷ خرداد-۷ ژوئن) در پایان سفر دو روزه‌ی خود و هیات همراهش به ایران، قصد داشت در هتل محل اقامت این هیات با خبرنگاران گفتگو کند که این نشست خبری از قبل برنامه‌ریزی‌شده با مخالفت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شد و این نیروها، تمامی خبرنگاران را از هتل بیرون کردند.
به دنبال این اتفاق، آقای بروک، از هتل خارج شد تا نشست خبری‌اش را در پیاده‌رو برگزار کند که در آن‌جا هم ماموران انتظامی از انجام هرگونه گفتگو میان وی و خبرنگاران جلوگیری کردند و به او گفتند که حق مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد.
این دخالت دوباره باعث بروز درگیری لفظی میان عضو ارشد آلمانی پارلمان اروپا و ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی شد.
نیروهای امنیتی هم‌چنین به خبرنگاران و عکاسان حاضر در محل، هشدار دادند که در صورت استفاده پنهانی از تجهیزات ضبط تصویری و صوتی خود، باید با “پیامد”های آن روبرو شوند.
در ادامه به المار بروک گفته شد که می‌تواند با خبرنگار “پرس‌ تی.وی”، شبکه‌ی خبری انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی که به داخل هتل راه یافته بود گفتگو کند، که او از انجام این گفتگو سر باز زد.
بروک پس از این اتفاقات در یک گفتگوی کوتاه تلفنی با خبرگزاری “فرانسه” گفت: «این رفتار یک نگرش قدیمی است که با رویکرد جدید دولت ایران تناسبی ندارد.»
او در عین حال تاکید کرد که «این اتفاق تاسف‌انگیز نمی‌تواند سفر او به ایران را خراب کند».
هیات پارلمانی اروپا در زمان حضور در تهران با شماری از مقامات جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی، جواد ظریف و معصومه ابتکار دیدار کرده است.
در جریان این سفر، نوع پوشش ماریچه اسخاکه، نماینده‌ی هلندی پارلمان اروپا در دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی، باعث خشم شماری از مقامات و رسانه‌های حامی حکومت در ایران شده بود.
از جمله، مهدی کوچک‌زاده از اعضای نزدیک به “جبهه پایداری” در مجلس شورای اسلامی در صفحه‌ی اینستگرام خود، پوشش خانم اسخاکه را “مناسب پارتی و رقص شبانه” توصیف کرد و نوشت: « آیا نماینده پارلمان اروپا این‌قدر بی‌تمدن و بی‌فرهنگ است که فرق بین لباس ملاقات رسمی با لباس خواب و یا لباس میهمانی شب را نمی‌داند؟»
آقای کوچک‌زاده هم‌چنین از علی لاریجانی، و علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، به خاطر انجام ملاقات با ماریچه اسخاکه انتقاد کرد و مدعی شد پوشش نماینده‌ی پارلمان اروپا، «توهین و ریشخند» او به «مسوولان تراز اول نظام» بوده است.
در پاسخ به این انتقادها، حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل آقای لاریجانی به خبرگزاری “فارس” گفت: «حجاب نامناسب این نماینده میهمان عامدانه و از سر شیطنت نبود و کوتاهی مسوولان امر در تفهیم موضوع رعایت حجاب کامل در دیدارها باعث شد تا این مسأله اتفاق بیفتد.»
وی هم‌چنین مدعی شد که ماریچه اسخاکه «فکر می‌کرد که رعایت حجاب محدود به داشتن یک روسری برای سر است».
خانم اسخاکه که برای دومین بار در دو سال گذشته به ایران سفر کرده، از جمله اعضای پارلمان اروپا است که مسائل ایران را از نزدیک دنبال می‌کند. او از منتقدان وضعیت حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود.